STORY OF THE DAY: NO POINTING FINGERS

NO POINTING FINGERS

A man asked his father-in-law, “Many people praised you for a successful marriage. Could you please share with me your secret?” The father-in-law answered in a smile, “Never criticize your wife for her shortcomings or when she does something wrong. Always bear in mind that because of her shortcomings and weaknesses, she could not find a better husband than you.”

We all look forward to being loved and respected. Many people are afraid of losing face. Generally, when a person makes a mistake, he would look around to find a scapegoat to point the finger at. This is the start of a war. We should always remember that when we point one finger at a person, the other four fingers are pointing at ourselves.

If we forgive the others, others will ignore our mistake too.

THE WORLD IS YOUR MIRROR

The World Is Your Mirror
The good you find in others, is in you too.
The faults you find in others, are your faults as well.
After all, to recognize something you must know it.
The possibilities you see in others,
are possible for you as well.
The beauty you see around you, is your beauty.
The world around you is a reflection, a mirror
showing you the person you are.
To change your world, you must change yourself.
See the best in others, and you will be your best.
Give to others, and you will give to yourself.
Appreciate beauty, and you will be beautiful.
Admire creativity, and you will be creative.
Love, and you will be loved.
Seek to understand, and you will be understood.
Listen, and your voice will be heard.
Teach, and you will learn.

KESIBUKAN YANG SEMENTARA

Salamun’alaikum…

Lama sungguh penulis tidak membenarkan jari-jemari ini menari-nari di papan kekunci untuk menggarap sebarang dua perkongsian di dalam blog ini.

Jika disemak semula, bermula dari bulan Mac, hanya satu perkongsian setiap bulan dikongsi di dalam blog ini. Nampak sungguh kelemahan diri penulis. Tidak iltizam di dalam penulisan.

Kesibukan harian dijadikan alasan kukuh. Sibuk sebagai seorang pelajar, pendidik, rakan, saudara dan juga hamba. Beberapa kertas kerja perlu dibuat, penulisan teknikal perlu ditulis, kebajikan saudara-saudara Islam yang lain dan sebagainya.

……………………………………………

Dalam kesibukan penulis kebelakangan ini, syukur Alhamdulillah ada juga sahabat-sahabat yang menyedarinya dan mengambil berat. Penulis ada menerima satu email yang mengandungi slide presentation  yang bertajuk Executive Health and Wellness. Satu slide yang penuh maklumat yang bermanfaat.

Ada beberapa slide yang signifikan buat penulis dan ingin dikongsikan bersama pembaca sekalian.

……………………………………………

“Man, kenapa sibuk sangat ni? Bawalah berehat,” bicara seorang teman.

“Sebolehnya memang aku ingin sangat berehat. Tetapi ketika sedang berehat, aku terfikir bahawa masih banyak lagi kerja yang aku boleh lakukan jika menggunakan masa seoptimum mungkin. Aku tidak dinilai dengan berapa banyak sumbangan telah aku berikan, tapi aku dinilai dengan seberapa banyak usaha aku untuk memberi sumbangan pada insan lain.” Jawab Man dengan tenang.

THOUGHT FOR THE DAY – SAY NO

“We should cultivate the ability to say no to activities for which we have no time, no talent, and which we have no interest or real concern. If we learn to say no to many things, then we will be able to say yes to the things that matter most. ” – Roy Blauss

CERITA UNTUK HARI INI – RENUNGAN BOB LOKMAN

Salamun’alaikum.

Hari ini dapat satu email dari kawan dengan satu subject yang agak panas – Bob Lokman masuk PAS!

Mulanya terdetik dalam hati ini, “siapa Bob Lokman ini sampai dia masuk PAS pun nak kecoh“, namun setelah penulis klik laman blog Bob Lokman ini, barulah penulis kenali siapa dirinya. “Oho, orang tua ini, yang banyak berlakon drama dalam TV tu“, monolog penulis seorang diri.

Sememangnya dia banyak berlakon drama yang berunsurkan nasihat dan menyelitkan unsur-unsur keagamaan. Namun sayang, semua dramanya itu penulis tidak ikuti secara rapat lagi dekat. Maklumlah berapa lama saja penulis meluangkan masa menonton TV (bayar mentah-mentah saja komitmen bulanan kepada Astro…huhu).

Tapi itu bukan cerita yang ingin penulis kongsikan. Apa yang ingin penulis kongsikan di sini adalah cerita tulisan Bob Lokman sendiri yang penulis copy & paste di dalam blog ini. Dan kesimpulan yang penulis boleh berikan adalah; “Hidayah dan pengampunan Allah itu sentiasa terbuka buat hamba-Nya yang ingin kembali kepada-Nya, dan tidak dilupakan juga, tiada istilah terlambat di dalam bertaubat dan beramal selagi nyawa belum berada di kerongkongan“.

……………………………………………

Disalin dari blog Bob Lokman

ALHAMDULILLAH

Setelah aku melalui segala jalan syahwat, ALLAH memberikan aku gambaran AKHIRAT. Maka aku mula berjalan mencari kebenaran dan semalam 16 Rabi’ul awal, aku melangkah masuk kedalam gerbang hijau yg bertonggakkan Ulama’ yg sangat ditakuti oleh pencinta dunia.

Mengalir airmata bila borang ahli disambut oleh DS Ustaz Azizan, Menteri Besar Kedah. Biar pun aku bukan sesiapa dikalangan orang PAS, tapi aku dapat merasakan kehangatan persaudaraan yg dihulurkan oleh mereka. Aku menjadi insaf dikalangan anak2 muda PAS yg rugged tapi ikhlas dalam perjuangan dan aku merasa amat malu diperhatikan oleh mereka bilamana aku merasa seperti seluruh hidup aku sebelum ini diselubungi syahwat keduniaan hingga aku merasa aku teramat tua dikalangan mereka. Terlintas juga dibenak ku, mungkin kerana anak2 muda inilah orang bijak pandai seperti Mahathir menolak PAS.

Biarlah tua, biarlah bertongkat, tapi sekarang aku tahu ALLAH maha pengampun dan penyanyang. Maka oleh kerana itu aku akan patuh kepada kehendak ALLAH dalam ayat 104 Surah Aali-Imran. PAS akan aku jadikan wadah perjuangan utk mempopularkan ALLAH kepada mereka yg belum kenal akan kekuasaanNYA. Aku jadi insaf betapa aku yg lahir dalam keluarga Islam keturunan Ulama’, terabai dengan kefahaman Islam yg pernah diterapkan kedalam jiwaku. Apatah lagi mereka yg tidak pernah tahu mengenai Islam, bagaimana mereka akan merasa takut pada ALLAH. Utk itu sekali ini aku akan terus bercerita kepada sesiapa sahaja sesuatu yg membuatkan mereka bertaqwa kepada ALLAH.

Lagikan setiap ibu bapa sayangkan anak2 yg dilahirkan, inikan pula ALLAH yg menciptakan kita dan segalanya. Biar pun Iblis dan yahudi memang dilaknat oleh ALLAH, namun satu masa dahulu mereka adalah hamba ALLAH yg baik. selepas itu dengan takdir ALLAH mereka dijadikan sebagai contoh buruk kepada sesiapa yg tidak bertaqwa kepada ALLAH. Ini Kuasa ALLAH. kalau tiada keburukan kita tidak pandai menilai kebaikan sebagai mana kalau tiada ketaqwaan maka tiadalah kita mengerti bahawa ALLAH itu maha diatas segalanya.

Hari ini  bila jiwa berada didalam PAS, ada satu semangat baru yg membuatkan aku berfikir mengapa ALLAH menjadikan aku. Pagi tadi bila ada member2 yg bertanya, mengapa aku menganut PAS, aku tahu bahawa aku sudah diterima utk bekerja oleh ALLAH. Inilah masanya untuk berubah dan mengubah sebahagian besar kenalan, kepada jalan baru bagi mereka yg fasiq. Belum ramai yg menerima Islam sebenar. Kalau tidak sudah tentu Malaysia diperintah oleh Ulama’. Masalahnya siapa yg Islam dalam orang Melayu? Utk mereka yang mencari jawapan bacalah Sirah Rasulullah berulang kali, maka kita akan nampak siapa Abu Bakar, siapa Abu Jahal dan siapa Abdullah bin Ubai dalam bangsa Melayu. Kerana itulah aku memohon utk masuk PAS. Lepas ni kita akan baca ada yg marah dgn apa yg aku kata. Itu biasa, sebagaimana ada orang yg marahkan harimau membunuh lembu. Ini kerana kita tidak mengerti SUNNATULLAH. Kalau kita susah di dunia, kita lupa bahawa itu kehendak ALLAH, apatah lagi bila kita mewah.

Sudah berkali-kali PAS kalah dalam pilihanraya. Memang susah nak menang kerana ini bukan perang Badar dimana Malaikat juga turun berperang dengan perintah ALLAH. Janganlah mengharapkan Malaikat turun beratur dipusat2 mengundi yg diadakan oleh suruhan jaya pilihan raya yg tidak mengikut suruhan ALLAH. Ini demokrasi omputeh yang memberikan peluang kemenangan kepada org yg mempunyai syahwat duniawi. Kerana itu perlunya kita memperkenalkan Islam adalah sistem terbaik utk mentadbir dunia kepada manusia Malaysia. Ini adalah kerana ramai manusia lupa bahawa ALLAH yg mencipta dunia dan hanya hukum ALLAH sahaja yg sesuai dilaksanakan. Mereka yg menolak selalunya mereka yg tidak tahu apa hukum ALLAH. Selalunya mereka ditakutkan oleh yahudi yg memang mengetahui apa isi Al Quran dan mereka telah tahu lebih awal melalui Taurat bahawa Islam itu perfect dan mereka tidak mahu kita menjadi ummat Muhammad. Maka kita akan luput dari mendapatkan Syufaat Rasul dipadang Mahsyar nanti.

Dan kali ini aku bersedia utk berjuang dengan PAS, dan aku bersedia untuk kalah setelah menjalankan segala syarat2 perjuangan. YA ALLAH, BERIKAN KEMENANGAN KEPADA PAS, SEKIRANYA MEREKA LAYAK UNTUK MENERIMA HADIAH KEMENANGAN DARI MU, DEMI ISLAM BERKEMBANG SUBUR DI BUMI MALAYSIA YG DULU TERIKAT DGN PERIKATAN DAN KINI KAKU DALAM BARISAN.

ADA APA DENGAN PH.D

Salamun’alaikum…

Agak lama juga jari-jemari ini tidak menari-nari di atas papan kekunci laptop ini. Bukan penulis jarang menaip, tetapi jari-jemari ini digunakan untuk menaip sesuatu yang lain dan bukan untuk artikel blog ini.

Tambahan pula kesibukan di dalam mengejar ilmu formal yang sangat terikat dengan time-frame yang agak ketat dan memenatkan.

……………………………………………

Tanpa Ph.D Tidak Bererti Seseorang Tidak Boleh Mengajar Dengan Baik

Assalamualaikum,

TERINGAT saya kepada satu kata-kata Allahyarham Prof Ahmad Ibrahim di antara pengasas Universiti Islam Antarabangsa (UIA).

Menurut beliau, jika seorang pensyarah itu tidak mempunyai Doktor Falsafah (Ph.D), bukan bermakna seseorang itu tidak boleh mengajar dengan baik.

Adakalanya seorang pensyarah tanpa Ph.D mempunyai mutu pengajaran yg lebih baik di dalam pengajaran berbanding dengan pensyarah yang mempunyai Ph.D.

Saya sesekali tidak pernah dan tidak akan menyanggah kata-kata tersebut. Bahkan saya bersetuju seratus peratus dan kalau saya diberi pilihan pada tahun 1997.

Persoalannya mahu buat Ph.D atau tidak? saya mungkin memilih tidak, kerana terlalu banyak yang perlu dikorbankan.

Sebagai contoh, suami terpaksa bercuti tanpa gaji selama 3 tahun dan anak sulung pula ketinggalan dalam pelajaran selama 3 tahun. (kerana polisi waktu itu mewajibkan Ph.D dari universiti di luar negara)

Tetapi untuk mereka yang memilih untuk menjadi pensyarah universiti terutamanya di Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA), perkara ini menjadi satu kewajiban.

Tanpa Ph.D, mereka boleh diminta supaya berhenti atau memilih kerjaya lain. Oleh kerana itu setiap pensyarah universiti perlu menyambung pelajaran ke tahap Ph.D, walaupun ada diantara mereka yang berat hati untuk berbuat demikian.

Namun tidak dinafikan terdapat juga pensyarah yang memang bercita-cita menyambung pelajaran ke tahap doktor falsafah kerana mereka memang mempunyai minat untuk menyambung pelajaran dan cinta kepada pelajaran.

Bagaimanapun, jika hanya ingin mengejar sekeping kertas kerana inginkan gelaran ‘doktor’ pada pangkal nama hingga ada yang menipu dengan membeli gelaran tersebut, atau mengupah orang lain untuk membuat kajian dan menulis tesis, perjuangan itu tidak mempunyai makna.

Bagi saya, jika seseorang itu ingin menyambung pelajaran ke tahap yang lebih tinggi, biarlah niatnya ikhlas kerana mencari ilmu dan bukan kerana gelaran yang bakal diterima serta mengharapkan orang lain lebih hormat pada mereka.

Bagi saya, jika ada pihak yang berfikir dengan mempunyai gelaran doktor boleh memberikan kemewahan kepada mereka, saya rasa mereka telah tersimpang jauh dari matlamat sebenar.

Melalui pengalaman, saya pernah dijemput sebanyak tiga kali menjadi ahli panel di dalam perbincangan di dua buah stesyen televisyen (isu Aids, poligami dan mengenai Kumpulan Wang Simpanan Pekerja) tetapi tidak pernah diberi sebarang hononarium kecuali secawan teh dan sekeping kuih.

Kenalan saya pernah berkata, “Rugilah macam tu, Fauziah. Habis tenaga, habis duit minyak dan habis masa.”

Tetapi bagi saya itu adalah peluang saya berbakti kepada masyarakat.

Kalau bercakap tentang gaji, hakikatnya gaji mereka yang mempunyai Ph.D tidak setinggi mana dan atas dasar itu apabila penuntut-penuntut di universiti saya bertanya tentang gaji pensyarah yang memegang Ph.D, saya memberitahu mereka;

“kalau kamu nak buat duit dengan jadi pensyarah, lupakanlah. kalau kamu nak jadi kaya, pilihlah profesion lain yang lebih menjanjikan pulangan yang lumayan. Pensyarah hanya sesuai utk mereka yang cintakan ilmu dan suka belajar dan mengajar. Biarlah apa yang kita buat kerana Allah Ta’ala”

Semakin banyak yang kita pelajari akan semakin tahu berapa jahilnya kita dan berapa kerdilnya kita kerana banyak lagi ilmu yang kita tidak tahu.

Ph.D bukan untuk bermegah-megah dan bukan untuk mencari nama. Semoga Allah memberkati kita semua dalam apa jua yang kita lakukan. Maaf jika ada tutur kata yang menyinggung perasaan.

Dr Fauziah Mohd Noor

……………………………………………

Ada apa dengan Ph.D sebenarnya?

Adakah cukup sekadar punya title Dr. di pangkal nama?

Penulis pernah ditanya suatu masa dahulu, kenapa perlu buat master secara penyelidikan. Bukankah ianya sukar untuk lulus.

Mengapa tidak buat secara by-course, ambil kelas dan duduki peperiksaan. Lebih mudah dan cepat untuk sambung ke Ph.D.

Ada juga yang berkata, “aku cuma nak dapat Ph.D, bila dah dapat Ph.D cukuplah kiranya aku dah selamat”.

Apa jua kata mereka yang mudah berkata-kata, yang pasti penulis punyai alasan yang tersendiri. Bukan Ph.D yang dikejar, bukan gelaran Dr yang diburu. Walaupun kesemua itu adalah kemestian untuk jawatan penulis, tapi itu bukan keutamaan.

Pernah juga seorang professor berkata kepada penulis, “kamu punya dua pilihan, sama ada kamu sambung Ph.D dan tamatkannya kemudian kamu tidak punya apa-apa, atau pun kamu sambung Ph.D dan cuba menjadi seorang scientist yang sebenar-benarnya. Di akhir Ph.D kamu punya Ph.D dan juga kompetensi di dalam bidang penyelidikan”.

Yang menjadi keutamaan penulis adalah, cuba untuk mengikuti, menjejaki dan meniti jejak generasi terbaik dan terdidik, dan seterusnya meninggalkan jejak untuk diikuti serta diteladani generasi yang terkemudian.

Supaya dengan penerokaan ini dapat memberi sumbangan dan kebanggaan kepada dunia ISLAM khususnya dan dunia umumnya, InsyaAllah wa biiznillah…

ARTIKEL HARI INI : ISU NASIONALISME

Salamun’alaikum.
Satu perkongsian artikel yang sangat bagus untuk sama-sama kita baca, faham dan fikirkannya.
Artikel ini adalah jawapan balas seorang Menteri Besar, Tuan Guru dan juga ulama kepada bekas Perdana Menteri Malaysia. Mari sama-sama kita nilai dan fikirkan bersama obsesi si penulis ini.
……………………………………………
Dipetik dari : Harakah Daily

Isu Nasionalisme : Jawapan Saya Untuk Tun Mahathir

Saya gembira apabila Tun Dr. Mahathir memberikan ulasan berkenaan pandangan saya tentang nasionalisme. Bagi saya, ini membuktikan kesediaan beliau untuk mendengar pandangan dan berhujah. Ia baik untuk percambahan minda masyarakat agar masyarakat segar dengan hujah dan tidak bergantung kepada seringgit dua habuan menjelang pilihanraya semata-mata.

Jawapan saya ini bukan hanya untuk Tun Dr. Mahathir sahaja, tetapi juga merupakan jawapan yang saya cadangkan untuk dijawab pada hari di mana saya, Tun Mahathir dan manusia keseluruhannya berdiri di hadapan Allah SWT satu masa nanti. Ini kerana saya beriman dengan hakikat bahawa setiap apa yang dipertuturkan di dunia ini akan diadili di akhirat nanti. Setiap kenyataan yang keluar melalui televisyen, akhbar bahkan blog sekalipun direkod oleh malaikat-malaikat yang ditugaskan oleh Allah SWT untuk dibentangkan di hari yang kita tidak lagi mempunyai kuasa ke atasnya. Firman Allah SWT :

 

يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَأَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ

Yang bermaksud : Pada hari (ketika), lidah, tangan dan kaki mereka menjadi saksi atas mereka terhadap apa yang dahulu mereka kerjakan. – Surah al-Nur, ayat 24

Hakikatnya saya sebenarnya diajak untuk menari dengan irama yang gendangnya dipalu oleh UMNO. Saya diajak untuk turut sama mengutuk Lee Kuan Yew seperti pimpinan UMNO. Padahal, apa yang berlaku di seberang sini jauh lebih dahsyat daripada apa yang dilakukan oleh Lee Kuan Yew.

Pertama saya ingin nyatakan kepada Tun Mahathir bahawa asas Islam tidak sama dengan nasionalisme. Di dalam ajaran nasionalisme, tidak pernah dinyatakan apakah tujuan hidup ini. Tidak pernah saya terdengar sepatah kata dari pimpinan UMNO yang menghuraikan berkenaan tujuan hidup seorang manusia di muka bumi. Jikapun ada, hanya sebaris dua dari menteri yang dimanahkan menjaga hal ehwal agama. Adapun pemimpin utama UMNO, tujuan hidup ini seolah-olah tidak menjadi agenda penting sehingga tidak pernah sedikitpun terkeluar isu ini dari bibir mereka.

Islam meletakkan bahawa tujuan hidup untuk mengabdikan diri kepada Allah SWT. Justeru, manusia dihidupkan untuk diuji oleh Allah SWT siapakah di kalangan mereka yang terbaik amalannya. Firman Allah SWT :

 

الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ

Yang bermaksud : Dia lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) – untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amal dan aktivitinya ; dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat) (Surah al-Mulk, ayat 2)

Apabila tujuan hidup untuk mengabdi kepada Allah SWT, dan hidup sendiri merupakan ujian untuk menguji siapakah yang beramal soleh, justeru manusia perlu bersyahadah dengan maksud sanggup menjadi saksi untuk menyatakan ketuhanan Allah SWT dan kenabian Nabi Muhammad SAW. Jika syahadah manusia pada lafaznya, maka syahadahnya pertubuhan ialah pada dasarnya. Ingin saya bertanya kepada Tun Mahathir, apakah dasar perjuangan UMNO? Di celah manakah UMNO meletakkan Islam setelah dasar kebangsaan dijadikan sebagai dasar perjuangannya? Dari sudut praktikalnya, adakah perjuangan UMNO merupakan satu amal soleh? Adakah pada saat UMNO yang menjadi tulang belakang kerajaan mengeluarkan lesen judi itu merupakan amal soleh? Adakah pada saat UMNO menghapuskan tulisan jawi pada tahun 1968 sehingga melahirkan generasi yang buta al-Quran itu merupakan amal soleh? Adakah pada waktu Tun Mahathir menarik balik peruntukan perkapita untuk sekolah agama rakyat itu merupakan amalan soleh?

Kedua, Tun Mahathir melabelkan saya dan PAS sendiri sebagai punca pecah belah orang Melayu. Barangkali kerana sayalah yang menyebabkan parti UMNO diharamkan pada tahun 1987 yang membawa kepada penubuhan Semangat 46. Barangkali sayalah juga penyebabnya sehingga terpecat Timbalan Presiden UMNO pada tahun 1999 yang membawa kepada penubuhan parti Keadilan dan kini dikenali sebagai Parti Keadilan Rakyat. Saya bimbang, Tun Mahathir sudah dijangkiti penyakit Melayu Mudah Lupa yang pernah disebutnya satu ketika dahulu.

Suka saya jelaskan. Islam meletakkan bahawa pecah belah ialah satu perkara yang pasti berlaku di kalangan masyarakat manusia. Allah SWT berfirman :

 

وَقُلْنَا اهْبِطُوا بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَلَكُمْ فِي الأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَى حِينٍ

Yang bermaksud : “..dan Kami berfirman: “Turunlah kamu! Sebahagian dari kamu menjadi musuh kepada sebahagian yang lain dan bagi kamu semua disediakan tempat kediaman di bumi, serta mendapat kesenangan hingga ke suatu masa (mati)”. – (Surah al-Baqarah, ayat 36)

Perpecahan telah digazetkan oleh Allah SWT di dalam al-Quran lama sebelum PAS ditubuhkan lagi. Ia berlaku apabila ada yang memilih hidayah dan ada yang menolaknya. Nabi Muhammad SAW datang membawa hidayah daripada Allah SWT dan ditolak oleh kaum yang sebangsa dengannya. Utbah bin Rabiah yang mewakili gerakan nasionalis Quraisy pada zamannya, bangkit dengan tegar melabelkan bahawa Nabi Muhammad SAW sebagai pemecah belah dengan kata-katanya :

 

فرقت به جماعتهم!

Yang bermaksud : Dengan agama yang kamu bawa, kamu telah memecahbelahkan kesatuan mereka!

Adakah benar baginda merupakan pemecah belah? Tentu sekali tidak, tetapi itulah natijahnya apabila membawa kebenaran seperti yang dilakukan oleh Rasulullah SAW.

Dari zahirnya kelihatan Tun Mahathir sebagai seorang yang sangat cintakan perpaduan Melayu. Sedarkah Tun Mahathir bahawa UMNOlah selama ini yang menzalimi orang-orang Melayu? Pada tahun 1961, siapakah yang menculik ADUN-ADUN PAS di Terengganu yang menyebabkan akhirnya kerajaan PAS pimpinan Allahyarham Daud Samad digulingkan dari pintu belakang? Di Kelantan, mereka juga menculik lima wakil rakyat PAS dengan tujuan menggulingkan kerajaan yang dipimpinan oleh Allahyarham Dato Asri Muda namun usaha mereka gagal. Ini boleh disahkan oleh bekas wakil rakyat Tanah Merah Timur yang masih hidup sekarang ini, Che Omar Mohamad yang turut menjadi mangsa. Siapakah yang bertanggungjawab melakukan perbuatan tidak demokratik ini kalau bukan UMNO? Episod-episod kezaliman ini masih segar di ingatan pejuang-pejuang PAS. Bukan untuk menyemarak api permusuhan lama jauh sekali menyimpan dendam, tetapi sekadar untuk memperkukuhkan fakta sejarah buat generasi muda yang saya bimbang terbuai dengan dodoi Ketuanan Melayu yang ditaja oleh UMNO.

Di zaman Tun Mahathir, siapakah yang bertanggungjawab melakukan persempadanan pilihanraya pada tahun 2003 yang menafikan pertambahan kerusi parlimen dari negeri yang majoritinya orang Melayu kalau bukan UMNO di zaman Tun Mahathir? Siapakah yang bertanggungjawab mengarahkan pembunuhan beramai-ramai Ibrahim Libya di Memali bersama pengikut-pengikutnya yang kesemuanya terdiri daripada orang Melayu tanpa sebarang sebab yang munasabah kalau bukan UMNO di zaman Tun Mahathir? Siapakah yang memperkenalkan pengajian Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris yang kemudiannya ditolak sendiri oleh UMNO kalau bukan Tun Mahathir?

Hari ini, UMNO masih lagi menjuarai amalan tidak demokratik. Di Perak, mereka gulingkan kerajaan dari pintu belakang. Di Selangor, mereka melantik Setiausaha Kerajaan tanpa sedikitpun perbincangan dengan Menteri Besar. Peliknya, juara Ketuanan Melayu inilah pula yang menentang usul mengembalikan kuasa sultan di Selangor. Tidak malukah mereka kepada DAP yang mereka dakwa sebagai parti cauvinis Cina? Di Kelantan, mereka nafikan royalti minyak serta menubuhkan Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP). Jika begini, demokrasi pun tidak, federalism pun tidak, Islam jauh sekali!

Apa yang lebih penting, Islam tidak akan sempurna tanpa iman. Al-Quran sering menyebut Wahai orang-orang yang beriman tetapi al-Quran tidak menyebut Wahai orang-orang Islam. Ini kerana seorang yang mengerjakan rukun Islam sahaja belum layak dipanggil orang yang beriman jika hatinya tidak beriman dengan yakin kepada Allah SWT. Jika Tun Mahathir berkata bukti UMNO berjasa kepada Islam dengan membina masjid, maka Abdullah bin Ubay di zaman Rasulullah SAW lebih dahulu membina masjid yang dikenali sebagai Masjid Dhirar. Jika Tun Mahathir menyatakan bahawa UMNO berjasa kepada Islam dengan membina sekolah agama, maka di Thailand juga wujud sekolah-sekolah agama. Bahkan jika Tun Mahathir berkata bahawa jasa UMNO ialah arak tidak dihidangkan di majlis rasmi kerajaan, maka apakah bezanya jika arak tetap diberikan lesen secara besar-besaran dan judi pula terus dinikmati sekalipun bertentangan dengan nilai-nilai Islam dan kemanusiaan. Pertanyaan saya pula kepada Tun Mahathir, sebutkan apakah yang saya lakukan di Kelantan yang bertentangan dengan Islam. Jika tidak ada, maka untuk apa kami dilawan?

Akhir kata, saya akui Tun Mahathir seorang yang bijak, dan alangkah baiknya kebijaksanaannya digunakan untuk Islam. Nasihat saya kepada Tun Mahathir, sebelum terlambat marilah sama-sama berfikir untuk menempuhi hari pengadilan yang dijanjikan oleh Allah SWT. Jika saya ditanya adakah saya telah mengajak Tun Mahathir dan rakan-rakan sealiran dengannya agar meninggalkan aliran nasionalis sekular dan menerima Islam yang syumul, saya Insya-Allah akan menjawab :

اللهم قد بلغت (Ya Allah, aku telah menyampaikan..)

Sekian.

HAJI NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT
Kg. Pulau Melaka, Kota Bharu.

Bertarikh : 29 Safar 1432H / 2 Februari 2011

EVERY ONE HAS A CHANCE TO BE SUCCESSFUL

Click here to join nidokidos

People often handle life as they do bad weather.

 

They while away the time waiting for it to stop.

Yet the tide of opportunity comes to everyone.

 

Opportunity knocks all the time,

But you’ve got to be ready for it.

 

When your chance comes,

You must have the equipment to take advantage of it.

 

The race is not to the swift

Or the battle to the strong,

For time and chance happen to everyone.

 

Take a second look at what appears

To be someone’s “good luck.”

 

You’ll find not luck but preparation,

Planning and success-producing thinking.

 

When you’re prepared for opportunity

Your chance for success is sure to come.

The season of failure is the best time

For sowing the seeds of success.

NOTA SEORANG PEJUANG DI TAHUN BARU

Salamun’alaikum…

Setiap kali menjelang tahun baru, sudah pasti ramai akan berbicara tentang azam baru. Entah kenapa, diri ini (penulis) merasakan bagai kosong dan tidak teruja untuk berbicara tentang azam. Mungkin diri ini berbeza dengan mereka. Namun, nota di bawah ini sering penulis baca tidak kira masa.

Nota Seorang Pejuang di Tahun Baru…

Setiap kali tahun baru muncul aku sering ditanya apa azam baruku?

Sedang aku seorang pejuang, tentulah tidak mengira apa nombor yang tertera di kalendar, azamku tetap hanya satu, melihat perjuangan ini menggenggam kemenangan!!!

Perjuangan ini mungkin sudah mengajar aku menjadi kurang ajar, tetapi disebaliknya ia juga telah membentukku menjadi orang yang sabar.

Perjuangan ini mungkin sudah mengajar aku menjadi orang biadap, tetapi disebaliknya ia juga telah membentukku menjadi orang yang beradab.

Perjuangan ini memang penuh dengan cerita keresahan, tetapi pejuang perlukan ketenangan.

Aku sering ingat kata orang dulu, sedikit tanda ingat, banyak tanda ada. Maka jumlah yang mengikuti perjuangan ini bukanlah satu keresahan bagiku. Kalau sedikit, bagiku sekurang-kurangnya masih ada yang ingat pada perjuangan ini. Apatah lagi kalau ramai, itu tandanya ada orang lain yang turut berjuang bersama aku.

……………………………………………

Setelah berfikir sejenak, muhasabah diri, penulis sedar yang mana diri ini membawa dua karakter yang berbeza.

Karakter pertama adalah, penulis merupakan seorang hamba yang cuba menjadi penolong di dalam menegakkan agama Allah.

Jadi, masa bukan satu sempadan, selagi masih hidup, perjuangan menegakkan agama Allah perlu diteruskan sehinggalah ia dimartabatkan di tempat yang selayaknya. Cuma beruntunglah jika dapat melihatnya ketika masih hidup, tapi jika Allah menentukan sebaliknya, yakni Islam dimartabatkan selepas kematian, maka itu bukan satu masalah, yang pasti Islam itu berjaya dimartabatkan.

Karakter kedua pula adalah sebagai seorang hamba Allah yang memperhambakan diri kepadaNya keseluruhannya.

Maka, jika dilihat pada konteks ini, masa itu merupakan satu sempadan yang sangat penting. Sebab itu memang banyak kalam-kalam Allah dan juga hadis-hadis nabi berkisarkan tentang masa. Jangan sampai hari-hari, bulan-bulan dan tahun-tahun yang sudah, berlalu dengan sia-sia tanpa ada sebarang peningkatan dari segi ilmu, amalan dan sebagainya.

Lebih-lebih lagi, kini penulis sedang di dalam proses pembelajaran formal, sudah pasti persempadanan masa itu cukup penting untuk diberi perhatian. Dan yang pasti lagi, masa untuk ‘membina masjid’ itu juga sangat penting untuk difikirkan…huhu

DON’T MISS RAMADHAN’S FIRST NIGHT

When Allah Favorably Looks at His Servants

By: Wael Shihab Islamic Researcher – Egypt

Don't Miss Ramadan's First NightWith the approach of Ramadan every year, I always recall the following Prophetic hadith:

“My people (Ummah) are granted five gifts that no prophet before me had been given. First, when it is the first night of Ramadan, Allah looks at His servants. He will never punish those at whom He looks. Second, the smell of their mouths when night approaches is more pleasant [to Allah] than the scent of musk. Third, angels seek Allah’s forgiveness for them everyday and night. Fourth, Allah commands Paradise saying, ‘Be prepared and adorned for My servants; they are about to be relieved from the pains of the worldly life and move to My Home and Honor.’ Fifth, when it is the last night (of Ramadan) Allah forgives the sins of all people.” Thereupon, a man asked, “Is it the night of Qadr (Power)?” He (the Prophet) said, “No, don’t you see that once workers finish their tasks, they take their wages?” (Ahmad and Al-Bazzar)

In addition to enjoying common merits of the nights of the blessed month, the first night of Ramadan is singled out with particular virtues. According to the above hadith, in Ramadan’s first night Almighty Allah looks favorably at His servants and He, Most High, will never punish those at whom He looks.

Reflecting on the great divine gift that a Muslim, man or woman, could have in the first night of Ramadan, some questions came across my mind:

Why the first blessed night of Ramadan is singled out with such a unique position over the other nights? At whom will Allah look in that blessed night? How could I — as well as my beloved Muslim brothers and sisters — be favored with Allah’s look on that night?

Of course, Ramadan’s first night is blessed with these great favors of Allah for a divine wisdom that He, Almighty, knows. It may be — among other reasons — because it is the opening gate to the month of mercy, forgiveness, blessings, and freedom of Hellfire.

Many people, unfortunately, ignore and don’t prepare themselves for the special merits of the first night of Ramadan. Some people busy themselves with the day-to-day affairs and live it as the other nights of the year. Some people go shopping, enjoy entertainment, etc., and miss being among those whom Allah will favorably look at in that night.

Blessed with such a great divine gift and blessing, Ramadan’s first night does deserve a special program and due attention. Due prior preparations should be made and a plan should be set. It is a very precious night that occurs only once every year. So, we should not miss it.

Prophet Muhammad (peace and blessings be upon him) drew our attention to the this unique and blessed time. He said,

“When the first night of Ramadan comes, the devils and rebellious jinn are put in chains, and the gates of hell are closed, none of them remains open. The gates of heaven are opened and none of them remains closed. And a caller calls, “O seeker of goodness, come forward, and O seeker of evil, desist. And Allah has many (in this month) who will be freed from Hell.’ This announcement is made every night.” (At-Tirmidhi)

Special Program

If a Muslim, brother or sister, wishes to be among those at whom Allah will look, he or she should work for it. They should expose themselves to Allah’s favor, mercy, forgiveness, and blessings. The following program may help us gain the divine gift of Ramadan’s first night:

1. Determine to refrain from doing evils and sincerely repent your wrongdoings.

2. Intend to fast the whole month of Ramadan with unswerving faith in Allah and looking for taking the reward from Him alone.

3. Say the night dhikr (remembrance of Allah) shortly before the sunset of the last day of Sha`ban, preferably in the masjid.

4. Go to the masjid to offer the Maghrib Prayer in congregation; sisters may pray at home if they like.

5. Sit in the masjid, with the intention of i`tikaf (spiritual retreat in the masjid), and engage yourself in dhikr (remembrance of Allah) and Qur’an recitation until `Isha’ Prayer.

6. Pray `Isha’ and Tarawih in congregation with devoutness and sincerity.

7. Smile when you meet your fellow Muslims and wish them a happy Ramadan.

8. Before sleeping, do some virtuous good deeds such as giving in charity, reciting the Qur’an, making dhikr, visiting sick people, etc.

9. Wake up for the suhur (predawn meal) and pray qiyam (Night Vigil Prayer) before Fajr.

10. Go to the masjid to pray Fajr; sisters may pray at home.

11. Sit after Fajr in the masjid, reciting the Qur’an and making dhikr, to pray Duha after sunrise.

12. Remember to supplicate Allah for the suffering Muslims everywhere.

13. Throughout the night, earnestly ask Almighty Allah to favor and look at you with His mercy and forgiveness in this blessed night.

14. Encourage your family and friends to take the chance of the blessings of the first night of Ramadan.

May Almighty Allah look at and bless us all with His favors and blessings. May He guide us to what is best in this world and the world to come, Amen.

…..

Cited from : Islam Story

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.