MASA DEPAN ISLAM

[M A S A D E P A N I S L A M]

light

————————————
Allah Subhanahu Wa Ta’ala berfirman (yang ertinya):

Dialah yang telah mengutuskan RasulNya (Muhammad) dengan membawa petunjuk (Al-Qur’an) dan agama yang benar (Islam) untuk dimenangkanNya atas segala agama yang lain, walaupun orang-orang musyrik tidak menyukainya.” (At-Taubah: 33).

Kita patut merasa gembira dengan janji yang telah diberikan oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala melalui firmanNya ini, bahawa Islam dengan kearifan, kebijaksanaan dan kesyumulannya mampu diteguhkan dan seterusnya mengalahkan agama-agama lain. Namun, ramai yang mengetahui dan mengatakan bahawa janji tersebut telah pun wujud pada masa Nabi (S.A.W), masa Khulafaur Rasyidin, dan pada masa-masa khalifah sesudahnya yang bijaksana. Padahal kenyataannya tidak demikian. Yang sudah terealisasi serta terlaksana saat itu hanyalah sebahagian kecil dari janji di atas, sebagaimana dinyatakan oleh Rasul (S.A.W), melalu sabdanya (yang ertinya):

“Malam dan siang tidak akan hilang sehingga al-Lata dan al-‘Uzza telah disembah. Lalu Aisyah bertanya: “Wahai Rasul, sungguh aku merasa bahawa tatkala Allah menurunkan firmanNya: ‘Dialah yang telah mengutuskan RasulNya (Muhammad) dengan membawa petunjuk (Al-Qur’an) dan agama yang benar (Islam) untuk dimenangkanNya atas segala agama yang lain, walaupun orang-orang musyrik tidak menyukainya‘, hal itu telah sempurna (terlaksana) .” Beliau menjawab: “Hal itu akan terealisasi pada saat yang ditentukan oleh Allah.”

Hadis tersebut diriwayatkan oleh Imam Muslim dan Imam-Imam yang lain. Banyak hadis-hadis lain yang menjelaskan masa kemenangan Islam dan tersebarnya di pelbagai penjuru. Dari hadis-hadis itu tidak dapat diragukan lagi bahawa kemenangan Islam di masa depan semata-mata atas izin pertolongan dari Allah Subhanahu wa Ta’ala, dengan catatan harus tetap kita perjuangkan, itu yang penting.

Tidak diragukan lagi bahawa tersebarnya agama Islam kembali kepada umat Islam sendiri. Oleh kerana itu mereka harus memiliki kekuatan rohani, fizikal, material dan kelengkapan ketenteraan hingga mampu melawan dan mengalahkan kekuatan orang-orang kafir dan orang-orang derhaka. Inilah yang dijanjikan oleh Nabi (S.A.W).

Hadis ini diriwayatkan oleh Abu Qubail. Ia berkata: “(Pada suatu ketika) kami bersama Abdullah ibn Amr ibn Al-Ash. Dia ditanya tentang yang mana satu akan tumbang terlebih dahulu, antara dua negeri, Konstantinopel atau Romawi. Kemudian ia meminta petinya yang agak lusuh. Lalu ia mengeluarkan sebuah kitab.” Abu Qubail melanjutkan kisahnya: Lalu Abdullah menceritakan: “Suatu ketika, kami sedang menulis di sisi Rasulullah (S.A.W). Tiba tiba beliau ditanya: “Mana yang tumbang terlebih dahulu, Konstantinopel atau Romawi?” Beliau menjawab: “Kota Hiracliuslah yang akan tumbang terlebih dahulu.” Maksudnya adalah Konstantinopel.

Kata Rumiyyah dalam hadis di atas maksudnya adalah Rom, ibu kota Itali sekarang ini. Sebagaimana yang telah kita ketahui, bahawa kemenangan pertama berada di tangan Muhammad al-Fatih Al-Utsmani. Peristiwa ini terjadi lebih dari lapan ratus tahun setelah Nabi (S.A.W) bersabda dengan hadis di atas. Kemenangan kedua pun akan segera terwujud atas dengan izin Allah Subhanahu wa Ta’ala, sebagaimana firmanNya (yang ertinya):

Dan demi sesungguhnya kamu akan mengetahui (kebenaran) berita Al-Qur’an yang diterangkannya tidak lama lagi.” (Shaad: 88).

————————————

Sesungguhnya peristiwa dan hadis di atas telah menjelaskan akan wujudnya kemenangan Islam yang kedua yang hanya akan terjadi dengan izin Allah (S.W.T).

Sekalipun kemenangan Islam ini telah dijanjikan, tetapi ia tidak akan berlaku hanya dengan berdiam diri, ia harus diperjuangkan. Maka untuk itu, umat Islam harus kembali kepada pegangan beragama yang kukuh, mempelajari dan memahami ajaran Islam. Tentulah dengan cara beragamanya para Sahabat dan Salafus Soleh.

Semoga kita semua tergolong dalam memberi peranan kepada berhasilnya dan terciptanya kemenangan yang kedua, sehingga janji-janji Allah menjadi benar. Jika kita tidak dapat merasaai kemenangan ini, semoga anak keturunan kita nantinya memainkan peranan dalam perkara ini dan seterusnya merasaai kemanisan tertegaknya kembali Islam secara keseluruhan. Amiin ya Rabbal’alamin.

kebangkitan-islam

3 Responses

  1. Allhamdulilah au mendapatkan pelajaran baru semoga ini bermanfaat untuk kita semua. dan mendapatkan rido Allah SWT. AMIN…………

  2. InsyaAllah moga kita serta semua umat Islam yg lain mendapat redha Allah S.W.T serta Rahmat dan pengampunan-Nya.

  3. allahu akbar

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: