METHODE DI DALAM MENERIMA ILMU

anak2e

Dari fenomena yang nampak dan dapat diperhatikan sekarang ini, dapat kita saksikan serta tidak boleh disangkal lagi kenyataan bahawa terlalu banyak khutbah-khutbah, nasihat-nasihat, pelajaran-pelajaran sama ada berbentuk formal ataupun tidak, melebihi zaman Nabi (S.A.W), para sahabat dan tabi’in serta tabi’ut tabi’in.

Namun yang menjadi persoalannya adalah, bersama-datangnya pelbagai sumber ilmu itu adalah dengan berkurangnya amal perbuatan. Sering kali kita melihat dan mendengar akan perintah (ALLAH dan rasul-Nya) namun, sering juga kita tidak melihat terbitnya ketaatan. Dan sering kali kita mengetahuinya, namun sering kali juga kita tidak mengamalkan.

Inilah perbezaan di antara kita jika dibandingkan dengan para sahabat Rasullullah S.A.W yang mereka itu hidup ketika zaman yang mulia. Hakikatnya, sungguh ketika zaman mereka, nasihat-nasihat, khutbah-khutbah, dan pelajaran-pelajaran sedikit cuma. Sehingga berkata salah seorang sahabat, “di zaman para sahabat dahulu sedikit perkataan tetapi banyak perbuatan, mereka mengetahui bahawa apa yang mereka dengar dari Rasullullah S.A.W itu wajib diamalkan“.

Setiap perkataan, perbuatan dan kehidupan seharian mereka berpandukan pedoman yang sahih. Berbeza dengan kita, menjalani kehidupan dengan berpandukan pedoman akal yang cetek. Membuat tindakan tidak berlandaskan ilmu, bertingkah-laku berlandaskan nafsu dan berkata-kata dengan lagak seperti seorang berilmu.

Dengan itu, marilah kita merenung dan berfikir kembali di dalam menceduk ilmu dari lautan ilmu, apakah dengan menceduk sebanyak mungkin tanpa diamalkan itu lebih beruntung ataupun dengan menceduk sekadar kegunaan dan menggunakan ilmu itu seoptimumnya lebih baik.

Yang pastinya, ilmu yang sedikit tetapi bermanfaat itulah yang terbaik.

One Response

  1. salam ziarah
    mmg benar,semakin bnyk teknologi utk capaian ilmu tp tdk semakin mmbuah buah ilmu.
    terdpatnya pelbagai smbr ilmu, tp tdk semua manfaatkannya

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: