LUAHAN HATI SEORANG LELAKI

Di suatu petang yang sunyi…

Aii Man, kenapa senyap saja ni? Termenungkan apa?” tanya seorang abang.

Tak ada apa pun bang. Cuma memikirkan bagaimana untuk memahami perasaan seorang yang bergelar perempuan,” terang Man dengan nada perlahan.

Pepatah Inggeris ada berbunyi, ‘never try to understand woman because you will never understand’. Walaupun ada benarnya pepatah itu, tapi sikap kamu untuk memahami perasaan perempuan ini boleh dibanggakan,” kata abang itu kembali.

Hmm..” sahut Man acuh tak acuh.

……………………………………………

Di suatu ketika yang lain pula…

Kenapa ya perempuan ini sukar untuk ditelah kemahuan dan perasaan mereka?” soal seorang teman secara tiba-tiba setelah berdiam sekian lama.

Dan kenapa kamu tanya begitu?” soal pula seorang rakan yang lain.

Iyalah, emosi mereka cepat sangat berubah. Pagi dan tengahari tadi dia mengungkapkan kata sayang, bila masuk petang saja begitu mudah dia ungkapkan pula perkataan ‘I hate U’,” terang teman yang pertama tadi.

Biasalah perempuan. Mereka memang sukar untuk difahami. Mereka terlalu ‘complicated’. Kamu tidak pernah dengarkah bahawa perempuan ini boleh disamakan juga dengan masalah jika kita cuba buktikan dengan pengiraan matematik mudah?” bicara rakan yang kedua itu sambil mengiyakan kata-kata teman yang pertama.

woman and math

……………………………………………

Di suatu malam selepas selesai mesyuarat dijalankan…

Okey bang, saya minta diri dulu,” kata penulis.

Aii MoFas, awalnya nak balik. Marilah kita minum dulu sambil borak-borak,” ajak seorang abang yang sememangnya penulis rapat dengannya.

Seorang abang yang mesra. Antara abang yang selalu penulis borak dan bergurau senda di dalam organisasi kemasyarakatan ini. Organisasi yang satu masa nanti akan mendaulatkan Islam di tempat yang hak dan akan mentadbir negara dengan selayaknya, InsyaAllah.

Tak apalah bang, dah lewat ni,” jawab penulis menolak pelawaan dengan lembut.

Alah kamu ni, balik awal pun bukan ada bini yang tunggu kat rumah. Abang yang ada bini ni pun relax jer,” perli abang.

Bakal bini suruh balik awal bang. Dia dah warning awal-awal. Kalau lewat nanti kena tidur luar,” jawab penulis sambil senyum.

Aii kamu ni MoFas. Orang semua sibuk takut dengan virus H1N1, kamu pula takut dengan virus B1N1,” tambah abang.

Virus B1N1?” soal penulis kembali.

B1N1 tu BINI la,haha..,” jawab abang sambil ketawa besar.

Belum kahwin lagi dah takut dengan bini, kalau dah kahwin nanti tak tahulah macamana pula nanti,” tambah abang lagi.

……………………………………………

Aii Man, tak ada angin, tak ada ribut, kenapa tiba-tiba masuk office ni?” tanya seorang rakan sepejabat.

Soalan itu tidak dijawab oleh Man. Sengaja dia mendiamkan diri.

Man, selalunya setiap hari bekerja bukan main kamu nak balik awal. Tapi hari ni hari Sabtu, kenapa boleh masuk pejabat pula. Kamu ada masalah?” soal rakan itu kembali dengan sifat ingin membantu.

Orang rumah aku buat hal. Dia merajuk. Aku masuk office ni pun nak berehat sekejap,” jawab Man dengan nada perlahan.

Alah, biasalah tu perempuan. Dia akan merajuk untuk menunjukkan perasaan dia. Mungkin dia hendakkan perhatian dari kamu,” terang rakan tadi.

Balik nanti kamu berikan dia surat cinta ini,” tambah rakan tadi sebelum beredar.

…..

Hawa,
Maafkan aku jika coretan ini memanaskan hatimu. Sesungguhnya aku adalah Adam,
teman yang kepinginkan dirimu semasa kesunyian di syurga dahulu. Kau asalnya dari tulang rusukku yang bengkok. Jadi tidak hairanlah jika perjalanan hidupmu sentiasa inginkan bimbingan dariku. Namun begitu Hawa kekasihku, kejadianmu dari tulang rusukku yang paling keras. Lebih keras dari kerak nasi….

Hawa, kau sinar hidupku. Penuh cahaya kebahagiaan.. Namun hanya buat seketika, sebelum kau bosan dengan diriku. Hawa yang kusayangi, aku kau salahkan, atas kesalahan yang kau lakukan. Aku disalahkan, tidak menghulurkan tangan. Aku dipersalah, tidak mendidikmu.. Namun tidakkah kau terfikir wahai hawa, bagaimana buntu kami kerana ingin mendidikmu?

Dengarlah kata-kataku ini, dan sangkallah ia jika kata-kataku tidak benar. Marahku padamu kau anggap tidak menyayangi, lalu kau merajuk menjauhkan diri….
Tegurku padamu kau anggap menyibuk, mengongkong, menghalang kebebasanmu….
Lalu kau meninggikan suara terhadapku… Kasarku terhadapmu, kau anggap penganiaan kaum wanita, lalu kau masukkan ke dalam surat khabar…  Ku tegur dengan penuh lemah lembut, kau tak dengar, kau buat main-main… Aku merajuk, kau cakap, “mengada-ngada, buat tu salah, buat ni salah, abg kurung ajelah syg kat dalam botol, baru puas hati abg”

Wahai Hawa yang kuhargai….
Bagaimana lagi harus kami lakukan? Bila kami berbuat baik, langsung tidak terlihat
pada matamu, pabila kami berbuat jahat, cepat saja dikau copy and paste….
Jika ingin kami bimbing dirimu sepertimana Rasul Allah S.W.T membimbing para isterinya, mahukah kamu mengikuti kami? Mahukah kamu mengorbankan dirimu demi kami? Mahukah kamu mengorbankan kebebasan dirimu?

Hawa yang kuhormati…
Janganlah terusan membebani kami, dengan kedegilanmu… dengan keegoanmu, kesombonganmu, dengan keangkuhanmu apabila dirimu kau anggap berilmu.

Sesungguhnya Hawa,
Kami punya tubuh yang kuat, namun kami lemahkan sendi-sendi kami, kami sembunyikan kekuatan kami, Sesungguhnya Hawa, Kami punya suara yang kasar, amarah yang kuat, namun kami lembutkan suara kami, kami sabar dengan amarah kami. Tidakkah kau terfikir mengapa? Tidakkah kau hairan dengan layanan kami terhadap kamu? Tidakkah kau pelik, harimau yang mengganas dimedan perang, jinak bila berada dipangkuan kamu? Fikirkanlah mengapa…

Dapat jawapannya?
Dapatkah kau lihat bagaimana baiknya layanan kami terhadap kamu?
Sekarang sudahkah kamu lihat apa yang boleh kau pelajari dari kami?
Sudahkah kau lihat bagaimana kami cuba mendidikmu?
Namun sukar untuk kamu faham wahai Hawa yang kusayangi….
Kerana jarang sekali kau memerhati, Kebaikan diri kami, jarang sekali kau sedar, Betapa berhati-hatinya kami cuba mendidikmu, tanpa menyinggung dirimu, tanpa menyakitimu… tanpa melukakan hati Hawa yang kami cintai….

…..

Ya, macamana sekalipun rajuk dia, marah dia…aku tetap menyayangi dia dan dia tetap isteri aku,” monolog Man di dalam diri.

148 Responses

  1. perghh…memang mantap ah tulisan abg kali nih
    hahaha….
    kalo perempuan baca gerenti meletup punyalah gunung berapi…hahaha
    very good proof that woman is equal to problem
    haha….good verification…

    surat cinta tu pn menarik gak tu
    tp yg sy tau surat tu gerenti bukan tulisan abg
    haha

  2. mofas, mmg best la surat cinta tuh
    harap sume perempuan dpt membacanya
    haha

  3. hafiz n pemuda
    ala sekdar nukilan jer
    just sharing pengalaman n cerita rakan2

    hafiz,
    actually camne pn persepsi kita
    itulah insan yg bernama perempuan
    satu hari nnt kita tetap akn hidup bersama dgn prmpn

  4. ye ye da bace..hoho…

    tersirat betul maksud tulisan mofas kali nih..kik3x…

    pompuan mmg unik…haha…pembawa masalah pun ye…

    tp kdg2 lelaki pun ade bw masalah….ahaks…pape pun byk betul nye surat cinta itu mengikut keadaan yg dilalui masing2…kerana x semua lalui kehidupan yang sama……

    life must go on……..daaaaaaaaa…..

  5. Sebab tu lelaki sebelum berkahwin kena faham apa itu emosi wanita….

    ketika dia sedang haid
    ketika dia sedang mengandung
    hendak bersalin
    dalam pantang
    selepas pantang

    sebab allah jadikan wanita berubah2 kena fitrah wanitanya..(melahirkan anak, dll)

    kenapa wanita cepat emosi…??? sebab lelaki tak faham ???

    contoh:

    penat dengan urusan anak..memasak..melayan suami..bekerja tapi suami balik buat macam tak paham pulak isteri juga penat…

    kadang lebih pentingkan orng lain dr isteri…

    condition tubuh badan wanita ni berubah ikut bulan dan kitaran kesuburanya..

    allah memang dah jadikan wanita ni lembut..fitrahnya sama seperti anak kecil..jadi sebelum berkahwin kena faham la ilmu EMOSI wanita ni…

    SUAMI yang berkempipinan, penyayang, memahami pasti jarang nak hadap EMOSI ISTERI yang melampau..PARA ISTERI memang kalau suami baik 100% ,ISTERI 200% akan baik terhadap suaminya…COMFIRM!!!

    jangan salahkan wanita emosi..tanya dulu kenapa..selidik dulu sikapmu para suami….

    wanita dan lelaki memang allah jadikan berbeza..kena cr titik persamaan untuk elak emosi2 dan keluhan2 yang tak patut..sebab tu kena berbincang dan faham memahamkan…

    contoh

    suami isteri kena belajar kehendak pasangan2..apa yang dia suka, apa yang dia nak, apa yang dia perlu…apa yang kena bantu..

    kalau suami tak suka cakap i love u tapi isteri suka dengar..pe salah kalau cakap…kan lebih baik..itukan usaha untuk keharmonian rumah tangga..

    kalau isteri tak cakap dia penat, sakit dan sebagainya..takkan suami takleh faham dan nampak kepenatan…sah2 isteri2 penatnya 150% dr lelaki, kalau urusan rumah tangga banyak dilakukan oleh isteri…

    di awal perkahwinan memang ambil masa…tapi jika diusahakan pasti suami isteri jadi partner yang paling akrab dan serasi….

    jika asik nak cakap lelaki memang macam ni..perempuan dah macam tu..nak wat camana..sampai kesudah hubungan takkan berhasil…

    ISU adam dan HAWA ni luas…
    yang saya coretkan senario lazim dalam kehidupan adam dan hawa…

    Tapi memang ada suami yang sudah cukup baik tapi isteri pula memang sangat buruk akhlak…doalah supaya allah lembutkan hati isteri..

    Ni lebih kurang cerita saidina umar..
    Saidina Umar pernah kata bila ada orang bertanya pada dia kenapa dia boleh bersabar dengan sikap isterinya suka berleter…

    saidina umar cakap..Tak pa..sebab tak setangding apa yang isteri dia lakukan untuk dirinya dan anak2…Besar jasa isterinya memasak, menjaga rumah, mengandung, melahirkan, menyusukan anak, dan sebagainya….

    Nafsu wanita 9 dan akal 1 harusla dilengkapi oleh nafsu lelaki yang 1 dan akalnya yang 9…insyaallah serasi…

    ilmu rumahtangga ni dalam dan halus…even bila dah kahwin pun masih perlu belajar….

  6. Bukan takut bini…tapi apasalahnya begitu…contoh isu balik lewat malam ni…apasalahnya..bukankah tu contoh yang baik untuk isteri dan anak-anak…

    sekarang ni kebanyakan lelaki sibuk mengeteh dan tengok bola kat kedai mamak…

    kadang-kadang diikutkan hati zaman bujang..sibuk nak lepak ngan kawan2..

    contoh yang baik ke bila dah anak2 nanti? pastinya tak…

    selalunya bila berkahwin, dunia isteri berkisar dalam rumah tangganya saja..tak sempat nak fikir nak berkawan2 ramai..selalunya ada sorang dua saja kawan baik untuk mengadu2 masalah

    suami pun kena tune la…jangan suka2 hati tinggal rumah dan isteri sorang…kalau suami nak kluar pun suami kena minta izin isteri dan anak2..mana tau kita terambil masa yang patutnya untuk diorang dek kesibukan kerja di zaman sekarang…isteri kompom kompom la kena minta izin dalam apa jua perkara…

  7. bab merajuk suami kena timbang2 juga…Kalau isteri merajuk tapi kerja rumah dibereskan..tetap layan suami, makan pun disiapkan janganla suami hukum isteri melulu..contohnya keluar rumah dll…

    isteri selalunya merajuk sebab nak perhatian saja..pe salah pujuk..

    tapi isteri janganlah ego pula…

    macam saya dan suami selalu juga rajuk2 ni..bila saya merajuk atau suami merajuk masing2 akan diam..kalau suami lambat pujuk..saya akan tanya dia…”kenapa abang tak pujuk ayang?” cakapla dengan comel..nanti terus dia piat telinga atau cubit hidung…akhirnya sama2 ketawa..

    jangan rajuk lama2..bahaya…takut suami naik berang pula…yang penting kalau merajuk pun segala urusan suami beres …jangan merajuk sampai apa pun taknak buat..

  8. thanks kak rulza for ur information…ahakss

  9. panjangnyer komen akk
    muluk sungguh dan ada benarnya
    mmg betul pn semua lelaki perlu belajar tntg emosi wanita sblm bernikah
    tapi wanita pn perlu belajar tntg kehidupan lelaki jg
    sy skang ni pn tgh belajar la nih tntg emosi dan perasaan puteri
    siap kene jawab test lg
    salah kene sebat ngan puteri
    betul x puteri???
    hahaha

    yaa…bukan takut bini
    demi keselamatan, kalo balik awal kan lg bagus, tula kata puteri…huhu
    tapi tula, kalo dh ada isteri kat rumah bh la bg alasan kat abg tu sbb dah ada isteri kat rumah
    tp skang ni xde isteri lg…susah nk cari alasan
    asyik kene perli jerk
    camne tu puteri???
    haha

    bab merajuk ni xnk komen banyak
    tapi bab merajuk ni puteri la rajanya
    huhu
    sbbtu siap dpt gelaran al-merajuklah tu
    (siaplah sy kene dgn puteri nnt)
    whoahahaha
    tak gitu puteri???

    tapi sy suka ayt akk nih
    “jangan rajuk lama2..bahaya…takut suami naik berang pula…yang penting kalau merajuk pun segala urusan suami beres …jangan merajuk sampai apa pun taknak buat..”
    baca dan fahami lalu terus amalkan ye puteri
    dan juga pembaca wanita isteri solehah yg lain
    hahaha

    • takpa kalau lom ada isteri ..cakap ngan abang tu ni nak praktis2 balik awal…🙂

      betul bukan mudah nak faham isi hati lelaki juga…kadang2 akak pun tak faham suami akak…sebab tu kena bincang2 selalu…..

    • (Mode : Pk bila masa sebat abe Mofas ni..)

  10. no komento…

    x gitu puteri???

    • ko ni kejap toyu
      kejap flaini
      cikgu xtetap pendirian ape ko nih…haha

      • lupe nk tukor…kik3x..

        smalam on9 blog..alert ngat mung hafiz dok…kik3x..

        nnt nk g jenjalan setiu ar….

      • biasela
        aku selalu main game red alert
        haha..abg mofas selalu kalah beb
        kahkahkah
        ade berani ker bro mofas
        red alert skali lg…
        whoahahaa

  11. haha..kene sebat ye bro
    tu baru sikit…
    belum kene rembat
    whoahahaha

    …………………
    yaa…bukan takut bini
    demi keselamatan, kalo balik awal kan lg bagus, tula kata puteri…huhu
    tapi tula, kalo dh ada isteri kat rumah bh la bg alasan kat abg tu sbb dah ada isteri kat rumah
    tp skang ni xde isteri lg…susah nk cari alasan
    asyik kene perli jerk
    camne tu puteri???
    haha
    ……………….
    pandai ko pancing puteri yerk mofas…
    skang ni xde isteri lg…hahaha
    puteri ko kene baca nih
    desperate sgt mofas tu
    whoahahaha

  12. kak rulza,
    yup betul tu, komunikasi utk berbincang tu penting
    jgn dok diam je kan…hehe

    bro pemuda,
    kene sebat je…
    tu pn dh terseksa n merana
    xkn la plak puteri nk rembat sy
    dia kn penuh kelembutan…hukhuk

    bro, hidup ni kene la pandai pancing
    baru dpt habuannya
    haha…betul x?
    lg pn siapa sifu sy..
    ahaksss

    puteri,
    toru tu tnya kat puteri
    no momento???
    jwb puteri…
    jgn xjawab

  13. aii bang…
    terseksa dan merana tu semacam je bunyinyer
    belum nikah xkn dh terseksa merana kot
    ahahahaha…
    lain la kalo bro pemuda

  14. sian tul…lom kawen da terseksa..

    kalo da kawen????

    ( di penghujung ayat itu ade tanda soal (?) maka ia merupakan satu persoalan)…yang berkaitan sila jawab…kik3x…

    • pandai2 ko jer bertanya dlm ni yerk
      aku buang tanda (?) tu
      so yg lain xyah jawab
      whoahahahaha
      kahkahkah

  15. pandai2 ye je buang soalan org…

    pok pale baru ye tahu..eeiiiii

    tmbah lg tnda soal ????????????

    byk2 kit…buang ar…

  16. Berjihadlah dalam mencari cinta yang suci iaitu cinta selepas pernikahan. Mengapa mencari kaca andai telah dijanjikan permata, dan mengapa mencari api yang membakar kalau sudah dijanjikan salju dingin. Bersabarlah untuk sesuatu yang lebih manis pada masa akan datang.

  17. aii hafiz n toyu
    mesra semacam nampak
    whoahahahaha……………….

    lantak korang la…
    aku xnk masuk campur…

    aiii puteri…ko xsedar ke bila masa ko sebat abe mofas mung tuh…
    ade ke gamok
    alohhh la…
    hahaha….

  18. Jangan bagi hawa tarik telinga bila dah kawin esok …..

    Jatuh maruah lelaki ….

    Dan pastikan tangan tidak digari ….
    Tak dapat minum teh tarik kat kedai mamak jumpa kengkawan

    dan paling bahaya jangan bagi hawa jumpa bomoh …

    pakai laloklah kita sepanjang hayat ….

    jadi ahli falaqlah kita …asyik tengok langit, bintang dan bulan saja …huhuhu

    Good entry. Keep it up.

    • tak semstinya HAWA tarik telinga lelaki..bagitau itu ini tak boleh jatuh maruah ADAM

      dalam rumah tangga tak boleh lelaki saja membuat keputusan…HAWA juga berhak menyatakan sesuatu..

      lelaki yang anggap isteri adalah hak mutlak dan perlu ikut semua suruhan suami tanpa memikirkan penat lelah hawa adalah chauvinis..

      adakalanya HAWA adalah penasihat yang baik..lelaki yang merasakan ikut cakap perempuan (yang baik2) itu digari pasti bukan lelaki yang sesuai untuk dijadikan suami…

      malah bg saya suami yang mengeteh dan tgk bola di kedai mamak berejam bukan suami yang ideal…Apatah lgi yang merokok, yang suka porn, yang lansung tak buat kerja rumah, yang lansung taknak tolong basuh berak anak…

      Anda mengahwini HAWA bukan untuk dijadikan BABU..tapi untuk dididik, disayangi, dan untuk dijadikan teman yang paling akrab seumur hidup…

      pikir sendirila kaum HAWA..sedangkan kita sibuk menidurkan anak di rumah..menyiapkan baju untuk kerja esok, buat itu ini, suami leh lak shok2 nak rehat/lepas tension dgn mengeteh, tengok bola, main soccer. HAWA lak bila nak rehat2..kalau nak rehat biar la sama..kalau nak ngteh sangat bukanlah sampai berejam..baik bawak sekali tilam bantal ke kedai mamak tu…

      jangan ingat bila bergelar suami, isteri boleh disuruh2 sesuka hati…

      sebenarnya bila isteri mengadung..suami WAJIB sediakan pembantu
      jika menyusu suami wajib sedia pembantu..
      kalau tak mampu kena bantu..

      secara logiknya pun marriage is sharing and caring..

      apa salah kalau isteri marah kalau suami buat silap….

      bg pandangan lelaki pegi kedai mamak, ngeteh, enjoy sendiri tu hero dan macho..

      bagi saya, saya memandang rendah lelaki yang melepak di kedai mamak lama2 tinggal isteri dan anak2 sendiri di rumah..itu lebih menjatuhkan maruah…

      ADAM patut belajar bagaimana hendak memberi masa pada keluarga…jangan seperti selalu..ADAM suka cari jalan keluar bila dia rasa dia tak mampu untuk COPE dengan satu2 tangiungjawab…
      sebab tu ramai sangat yang suka lepak kat kedai mamak agaknya….

      ish ish ish astagfirullah…….

      kalaulah lelaki leh rasa bagaimana keadaan fizikal dan emosi isteri semasa mengandung, melahirkan, menjaga rumah, menjaga anak-anak, menyusu pasti ADAM akan menghargai HAWA…Sesungguhnya ia bukan sesuatu yang mudah….

      saya faham ada juga HAWA yang buruk akhlak…
      tapi saya rasa ramai lelaki anggap bila berkahwin ISTERI mesti ikut saja cakap suami..lelaki saja yang berkuasa..takleh halang itu ini..kena urus rumahtangga…malah tak peduli keperluan batin isteri( didikan agama, seks dll)..

      saya ada cakap sebelum ni
      KALAU SUAMI BAIK 100% COMFIRM ISTERI BAIK 200% LAGI..COMFIRM!!!

      KES TERPENCIL SANGAT KALAU SUAMI BAIK ISTERI JAHAT….

      • muluk sungguh tulisan akak nih…

      • Mak tuan ….dia punya leter! Kena panah petir pun lagi baik. Janganlah dpt isteri macam ulza. Simpang malaikat 44. Maut kita.

        Ini macam punya leter bukan kita jer takut. Mamak pun mau tertanggal kain pelikat …

        Kalau macam ni punya leter, bomoh pun tak berani tolong. Kalau black magic tak menjadi, mandi keminyan bomoh ni!!

        Puan Ulza,

        Mana ada suami baik 100%.

        Tak tahulah saya kalau puan Ulza kawin dengan lelaki down sindrom. Tapi kalau lelaki normal paling baik pun 80% jer … Yang 20% memang fitrah manusia, ada kelemahannya.

        Begitu jugaklah perempuan, mana boleh baik sampai 200%. Ini semua cakap emotional.

        Lagi banyak kelemahannya.

        Antara kelemahan perempuan ialah tak tahu berhias untuk suami. Memang kebanyakan perempuan tak menarik hati suami bila malam tiba ….

        Apa tidaknya! Tiap tiap malam asyik pakai baju kelawar jer. Manalah suami ada mood.Tak romantik lansung. Tak percaya buat lah survey …jiran jiran. Mesti malam baju kelawar … baju kelawar. Pakailah seksi sikit ….

        baju kelawar ni bukan suami jer tak minat ….. mamak jeling pun tak nak..

        Sabar ulza sabar …. istifgfar.

      • tamsilannya saja & tu..
        maksudnya kalau suami baik dapat isteri yang baik la….

        terpulangla pada tuan muharrikdaie untuk menilai bagaimana saya…

        bg saya, suami saya bahagia mendapat saya…dan saya juga bahagia bersamanya

        alhamdulillah
        we complete each other in our way…..

      • Bagi yang dah berkahwin dan akan berkahwin…kalau boleh jangan la asik mencari kesalahan..memang pun manusia ni tidak sempurna…ada cacat cela…

        terkadang dalam rumah tangga akan ada perbalahan..tapi bukanlah ia menjadi titik untuk merubah kasih sayang kepada pasangan….

        kalau tuan muharrikdaei bercakap mengenai penampilan cuba selidk2 kenapa isteri jadi begitu…yang saya nampak la sekarang masalah para isteri,terlampau sibuk mengurus rumah tangga sampai tak sempat nak pikir diri sendiri….

        contoh…

        kerja 8-5
        balik terus ke dapur memasak
        mau time anak merengek sudah satu benda pun tak dapat buat.
        terkejar-kerja kat dapur ngan anak…kat dapur pun dah macam berjoget sebab nak siapkan makan malam awal..bukan taknak makan luar tapi halal dan suci ke???
        pikir lagi habis duit suami….
        pikir lagi lebih baik air tangan sendiri
        pas sudah makan nak basuh periuk..nak basuh pinggan..suami main letak je pinggan lam sinki…sikit pun tak terlintas nak tolong basuh periuk atau kemas meja sama2….
        pastu pikir nak iron baju untuk esok..sedia keperluan anak2 nak ke taska/sekolah sebagainya
        dah sudah urusan anak2 urusan suami pula…

        bukan la merungut..tapi cuba pikir kekalutan isteri mengurus rumah tangga tanpa bantuan suami…
        mau isteri tak bengang kalau suami shok2 pi melepak ngan kawan2..

        dah tau isteri asik pakai baju kelawar ada tanya tak?

        ” yang yang, nak tak abang belikan baju seksi”
        aduh tanggungjawab sape membelikan pakaian untuk isteri…
        pernah selidik ke kenapa isteri tak beli baju untuk diri sendiri???
        sebab dia sanggup berhabis duit untuk bantu suami…

        pernah tak?
        “yang yang , perfume ni wangi, kalau ayang pakai mesti abang jatuh hati”

        pernah tanya tak?
        “yang yang sakit tak, penat tak? meh abang tolong urut kaki”

        Alhamdulillah suami saya membantu…ringan rasanya….

        Tuan muharrikdaei ni dah berkahwin ke?…

        yes saya bercakap bagi pihak HAWA..kalau pincang HAWA tolong SELIDIK diri ADAM…

        Adakah anda benar2 membimbing HAWA????

      • uiks muharrikdaie….

        org kate kalo bnda yg kite xnk nih itu yg kite dpt..

        moga2 ko dpt isteri kuat berleter spy ko lebih memahami wanita..kah3x…..

        cmni ar muharrik..ko kawen dulu pastu br citer…hoho…

        sbb hdp aku xde pengalaman dgr leteran dr mama…sbb mama aku jenis cool n steady…abah yang byk menegur dan berleter…apa ko ingt org laki x pantai berleter..mau berasap jugak tlinga tau..(sowie abah..kik3x)…….

        tp pape pun leteran adalah utk kebaikan…..tp syg xsume org paham..yearghhhhhhhhh…..

        kalo saling ingin mengatakan satu sama lain..saling xleh trima…msg2 ego dan sebagainya..xyah kawen…sendiri lagi bagus……..

  19. Ya, InsyaAllah…
    terima kasih ats komen yg diberikan

    jadi ahli falaq berseorangan xbest….
    kalo jadi ahli falaq dgn isteri di sisi baru romantik
    haha…InsyaAllah…

    Salam perkenalan dari penulis.

  20. perghh…hebat betul kak rulza
    mantap ahhh
    ada benarnya kata akk
    sy sokong 2 2
    kak rulza n muharrikdaie
    kak rulza bcakap atas dasar seorg perempuan
    muharrikdaie berkata ats dasar seorg lelaki

    muharrikdaie mgkn sekadar bergurau
    biasalah lelaki
    suka bgurau n nampak xberapa serius
    tetapi hakikatnya lain
    huhu…betul x?

    kak rulza pn betul
    sy sokong kak
    xsemestinya lelaki ikut kata isteri itu seorg yg lemah
    sebenarnya dialah seorg yg hebat
    kerana dia hebat sbb dpt menguasai egonya
    bukan egonya yg menguasai dirinya

    tapi ada juga kes
    seorg suami yg baik hati
    sentiasa mengalah dan mnguruskan egonya dgn baik
    tp si isteri pula yg lebih…hoho
    camne tu kak?

  21. kan kak rulza da ckp..segelintir je…

    paham ke x encik hafiz..aiyarkkkk

    KALAU SUAMI BAIK 100% COMFIRM ISTERI BAIK 200% LAGI..COMFIRM!!!
    KES TERPENCIL SANGAT KALAU SUAMI BAIK ISTERI JAHAT….

    ………..cuba ko bace tuh kak rulza tulis apa…huruf besar lg…aiyarkkkk……….

  22. kepada puteri…

    Sungguh indahnya hari berlalu
    Menunggu kasih tambatan hati
    Ingin rasanya selalu berbagi
    Bersamanya kala suatu nanti

    Andainya kau jadi milikku
    Selaluku nyanyikan lagu rindu
    Andaikan kau dan aku bersatu
    Dunia ini berseri selalu

    Kuingin dirimu dekat dihatiku
    Berdua kita kan raih bahagia
    Kuingin dirimu turut merasa
    Rasa rindu untuk menatap matamu
    Menatap matamu

    Bagaikan bintang nun jauh di sana
    Terangi malam yang semakin gelap
    Jika kau sudi menemaniku
    Takkanku lepas walau sedetik pun

    daripada mofas……

    …..posmen x bergaji…toru n whiteknigt….(mofas x taw pun kitorang wat keje nih..jgn delete ye bro…kah35x)

    • puteri,
      sila baca yerk…
      walaupun bukan garapan abg,
      kira ok jugalah utk tatapan puteri🙂

    • Terima kasih byk2 buat toru n whiteknight..
      Terharu rasa.. =’)

      ‘Andainya kau jadi milikku
      Selaluku nyanyikan lagu rindu’

      Abe Mofas ni x reti nyanyi..
      Tp klu akak xleh tdo..akak men cal je kul 2-3 pagi..
      Mintak abe Mofas mengaji..sampai akak terlelap.. =)

      • huhu…jgn cakap dlm nih
        adoiii

      • K la..
        Abe Mofas ni pandai nyanyi.. =)

      • huhu…
        amacam sajak yg abg garap tu
        yg posmen xbertauliah n xbergaji tu hantar
        hehe
        terharu x?

      • (sshhh…hehehe)

      • (hahaha…ssshhh…)

      • Dh konpius..sape pny tulisan sbnrnya..

      • (hehe…bro, akk puteri dh konpius…akk xtau tu bukan abg yg wat…hehe)

      • Yela..dh konpius..sbb abe ni x tulis jiwang2..
        kecuali dlm diari kami..
        (toru n whiteknight..akak tau bukan abe Mofas tulis)..

      • banyaknyer rahsia kita didedahkan malam ni
        huhu

      • K la..
        Saje2 je tulis tu.. =)

      • haha…xpe2…xde org baca pn malam ni
        bila nk tido nih???
        dh siap semak keje tu?

      • mujur xde org..

        x ngantuk agi..
        bukan sekadar semak..kena ubah skali..
        dh nk siap..lg 5%..
        sok pagi sambung..

      • oh..kalo camtu rehat la dlu
        tidur awal
        puteri kan xberapa sihat

      • tgh rehat la ni.. =)

      • ok…bagusla gitu
        nnt sblm tido makan sikit alas perut
        dah makan belum makanan yg dibungkus td?
        pas makan baru makan ubat tau

      • Dah mkn dh td..
        Ubat xyah la..nnti elok la..

        emm..dpt rasakan aura teknik penyembunyian naruto la..abe dpt rasa x?

      • dah lama abg rasa
        dr tadi lg abg dpt detect
        tp abg wat donno jer
        sbb abg tau diorg xleh bg effect kat kita
        abg kan mofas hatake…
        mata kiri abg kan ade parut cam kakashi hatake
        kitorg adik beradik

      • oo..watashi wa Sakura desu.. =)

      • ape???
        sushi? kalo nk sushi nnt abg minta kak rulza buatkan
        huhu…skang ni gerenti dia dh tido

      • nk mee ramen.. =)

        y bsembunyi td puak mana?
        anak buah kpd hokage ke?

      • ok, nnt abg belikan

        ank buah hokage mendenyer…
        sume tu penderhaka
        perosak kampung…
        geng2 gelap tu
        geng akatsuki..penjenayah no 1

      • K la..
        Pos la mee ramen tu nnti..

        Nk beransur dulu..

        Minasan..
        Oyasumi.. =)

      • ok..oyasumi
        makan sumi bnyk2
        slmt malam

      • bagus-bagus..suh ngaji banyak2…ada ciri2 suami mithali ni…

        alhamdulillah

      • mission is complete..
        (misi tok merapatkan “ukhwah” mofas n puteri)
        hehe ur welcome kak..
        bonda kate xbaik gaduh2 lebih drpd 3 hari tau..
        sal rahsia kauorg no hal.. keeping as a secret..
        actually, yg kami bg tu lirik lagu yg menjadi kegemaran km. kebetulan sesuai lirik tu utk mofas n puteri.
        nati jd lupa wt lagu tema time kawin ek … hehehe
        tajuk lagu xnk bgtau… homework cri sendiri..lala…

        semoga perhubungan mofas n puteri diredhoi dan berkekalan sehingga akhir hyt.

        pemuda n hafiz,,,
        sudah2 la tu dengki..
        nk menyorok tp dan dan nk komen..hehe
        bt malu dark side je… whoahahaa.. (tiru pemuda)

        k.rulza, sy strongly agree with u.
        contoh suami mithali ialah Nabi Muhammad SAW
        Semoga suami dan bakal suami akn mencontohi Rasulullah dalam menjalankan tanggungjawab sebagai seorg suami. InsyaALLAH.

        k.sofea, jom la join diskusi nie…

        toru, jgn kaco aku studi..
        tahu la aq seorg je kena sembelih paper sem ni..😛

      • Salam buat whiteknight..

        Kami x gaduh..cuma rajuk2an je.. =)

      • gadoh2 manja ek… hehee
        xpe sy fhm…

        nk dgr cite x?
        tiap kali bonda mintk duit dr ayahanda..
        bonda salu ckp “tgn diats lg baik dr tgn dibwh…”
        (kalo k.puteri nk mintk duit kat mofas gunala ayt nie…
        sury mofas) hehehe

      • Org perempuan slalu guna ayat ni..
        “Your money is my money, my money is MY MONEY”

        cam verified jer calculation kat ats tu
        woman = money
        hehe🙂

  23. abg ngaku jer…dh tu diorg tulis daripada mofas
    actually abg pn xtau
    xdela nk jiwo sgt tulis gitu utk tatapan umum

  24. (hahaha…kita tgk je dlu diorg…)
    (jgn bising…nnt diorg sedar)

  25. (perghh…bro, mantaplah penyembunyian kita, diorg xsedar tu…)
    (bro baca tu bro, siap ade diari bersama tu..jiwang siot)

  26. (bukan jiwang la bro..ayt yg betul adalah romantik siott)
    (mmg la diorg xsedar, kita kan dari dark-side beb…dah lupa ker?)

  27. ish2x……korang nih..kik3x…

    same2 puteri…hahahahahha…

    aduii……hafiz n pemuda x dipedulikan…..sian ngat ke due org tuh….

    agok2 ar mofas duk cakak ngn pu3 sampai dok care ko hafiz ngn pemude….owoh la..sian ngat…

    gud nite ye…hehe…..

    pu3 xmo ngajuk2 ye..mofas pahami wanita ye…

    smoga cepat2 tawen….

    • perghh ni yg aku berapi nih…
      ko mane tau toyu
      mmgla diorg xperasan sbb teknik persembunyian kitorg ni yg terhebat dlm blog ni

    • Aminn..
      Thx kerana doakan.. =)

      emm..abe mofas y bg gelaran al-merajuklah..jd kena la guna tul2 gelaran tu.. (gurau je).. =D

    • Aminn…
      terima kasih juga

      hehe…gunakanlah gelaran itu selayaknya yer…huhu
      InsyaAllah dlm proses utk memahami puteri
      sedang belajar dan akn terus belajar

  28. ko nyibuk jela toyu
    td kata nk bawak diri
    ishh dia nih
    saje nk cari pasal ngan aku nih

    bro, dia cari pasal dgn side kita bro
    aloh la..dia nihhhhhhhhhhhh…………….
    aku fire juga dia nih nnt

  29. owoh…hebat ngat la tuh..kik3x

    padahal dua org tuh sengaja je wat2 xprasan..

    malas nk layan..kah3x…..

    jgn emo2 ye uncle..(kejam la panggilan pun)…kah3x

  30. aiii bro…
    toyu ni saje nk cari pasal ngan kita nih

  31. uncle ko panggil aku toyu
    mcm la tua sgt aku nih
    ko tny kak hijau ko tuh
    aku nih still bgetah lg tau
    hahahaha

  32. wat derk je…..ikut mofas ngn pu3…..same2 wat derk..wat xprasan je ade 2 ahli dark side dlm page nih..

    eh nape banyak ngat post nih…rase ade 3 org je..mofas,pu3 n toru..kik3x..

    tp post byk…ade post hantu ke nih..kah3x..

    …lalallalalalala berlalu pergi sambil angkat kening double jerk……….

  33. berapi betullah aku dgn dia nih

  34. dengan slambe amik air simbah pemuda….kan terbakar kan bahye lok…..maaf ye kak ijo…toru mntak kebenaran nk smbah abg syg akak sbb die da telah menguarkan azimat berapi ye………

    eh pehal sume malam nih tido lmbt…..x ngntuk ke……….whiteknight miss u…

  35. xpayah ko nk padamkan
    aku dh ok…
    kak ihau ko dh padamkan awl2 lg dgn kelembutan kasih syg dia…
    haha..aku nk out dlu…
    ko mane tau….
    haha…org dh kahwin je tau

  36. Salam. Saya bukan nak sebelahi sape2…. & saya tak digari oleh Rulza, ISTERI saya….saya sokong tulisannya dan pemahamannya…bagi saya sendiri, kalau dah namanya suami isteri, kena la berkongsi semua benda (tapi bukan pakaian yer….). Pada saya, kami cukup bahagia…macam saya pernah ckap pada dia (saya quote Dr .Fadhilah Kamsah), suami isteri compliment each other…kalau da dok kat kdai mamak jer, ape ke halnya? Apa citer dgn anak(2)? Jangan ingat TANGGUNGJAWAB sekadar beri barang keperluan, duit dan di bilik tidur sahaja. Lelaki kena TANGGUNG dan kena JAWAB. Lantaklah kalau ada yang nak kata saya ni Down Syndrome ke, apa ke….MoFas kenal saya….rulza lagilah kenal saya…

    bang…mmgla kita sbg laki xleh kongsi pakaian perempuan
    hehe..malu plak nk cakap…
    tapi ade ahli tasauf mengatakan, bahawa perempuan / isteri adalah pakaian suami.
    cewahh…tu kira pakaian lain la ye tak……
    tp huraiannya mmg panjang
    kalo pakaian zahir tu mmg xleh share la, sbb saiz mmg berbeza lagi2 la kalo pakaian mengandung
    ahaksss….🙂

    • wahla….dalam kesibukan sy, nk komen la skit pasal ni…

      waahhhh…abg saiful masuk tu…cayalah….
      welcome to my virtual community bro…
      yeah, sy kenal abg camne…

      sorry kak rulza n others
      xnyempat lg nk komen panjang2…
      mlm td pn tido lewat
      ptg ni ade meeting
      insyaallah mlm ni sy try come out dgn respond sy yerk

      cayalah bro

      • —wajib—

        wajib aper???
        kongsi pakaian?? ahakss

      • Wajib respond la..

        Muat ke nk kongsi pakaian?
        Abe tu kan galah panjang..
        Kiter ni ketot je.. =)

      • hehe…nk je jawab balik
        tp xnk ckp dlm ni la
        rahsia kita bdua

        ok2, insyaallah malam ni abg come out dgn respond abg
        so give me time ok
        ptg ni abg ade meeting dan meeting

        nantikan kemunculan respond n artikel baru insyaAllah

    • wah!!!!
      byk mempelai hehe…

      1st: pemuda & k.syifa
      2nd: saiful & k.rulza
      3rd: mofas & k. puteri (on da right way)🙂
      4th: hafiz & toru (mode: confuse) haha,,,,😛
      [sury toru… saje kenakan ko…]

      ada bantahan?? hehe

  37. Sekadar nk share citer. Ini kisah benar yg diungkai semasa sy praktikal di sebuah smka di selatan tanah air.Sy selalu sembang2 kosong bila habis mengajar sambil baca untuk pengajaran esoknya.
    Tibe2 topik rumahtangga diutarakan.
    Kak S meluahan rase tentang perkhawinan dia dalam proses penceraian. Sy terkejut dan tertnya apa punca dalam hati. Tapi selaku adik paling kecil dalam perbincangan itu. Sy sekadar mendiamkan diri shj.

    Rupa2nya, Kak S seorg yg cantik, baik tutur kata, pandai masak (dah kena request) dan baik hati kena dera oleh suaminya sejak kawin lagi. Masih lagi sy ingat parut di kpala Kak S.Jika fikir secara waras, suaminya adalah doktor pakar di hospital swasta di ibu negeri selatan tanah air. Suaminya mempunyai beberapa klinik di selatan tanah air. Suaminya boleh berkelakuan seperti itu terhadap isteinya. Selama perkhawinan mereka, suaminya berlagak bujang sehingga nafkah zahir diabaikan. Selama anak Kak S hidup di muka bumi, semua makan dan pakai ditaja oleh Kak S. Nasibla Kak S berkerja

    Kenapa sekarang baru dia mintak cerai??
    Kak S tidak mahu mintak cerai w/pn pernah ditumbuk dan koma akibat perbuatan suaminya. Sehinga kes ini menjadi kes polis. Kak S masih tidak mintak cerai sehingga anknya yg sulung yg menyuruh Kak S bercerai dgn suaminya. Anaknya tidak tahan ibunya diperlakukan sebegitu rupa.

    Kak S mempunyai alasan tersendiri dia tidak mahu mintak cerai kerana dia takot emosi dan psikologi anak2 dia terjejas akibat penceraian dia dan suaminya. Kak S selalu ckp “Kak xpela, sakit fizikal akak boleh lega dgn ubat tp emosi ank2 akak xdpt dirawat.”Kak S minta cerai selepas ank sulong dia habis SPM pada tahun lepas. Selepas ank sulongnya memujuknya beberapa kali..

    • Selalunya HAWA lembut Hati..jauh disudut hati masih ada yang sayang…

      Dan AMAT-AMAT memberi menharapkan suami BERUBAH…Sebenarnya dia bagi peluang dan bg peluang untuk suami…Ni memang kebanyakkan HAWA kalah..

      Tapi betul2 saya nak pesan..kalau boleh jika berlaku penderaan emosi dan fizikal, berpisahla…memang allah tidak suka pada penceraian, tapi jika kritikal allah bagi kita privilage untuk kita guna

      STATUS HAWA sebagai isteri bukan untuk disakiti…

      baru2 ni ada seorang wanita bercerai(fasakh) sebab suaminya lansung tak mau sembahyang..kalau diajak solat bersama, siap kena maki hamun..bersama pun tak mau sorang2 lagi culas…dah elok2 dapat isteri baik lagi jahat dan gatal…padan muka isteri dah tak sudi nak hidup bersama lagi..

    • Emm..e2 antara kepentingan kerja buat kaum hawa..
      -untuk kes y whiteknight kongsi-
      (tp x bermakna sy nk kje)

      Org2 d sekeliling selalu berkata :

      “Kita org perempuan ni kena la ada income sendiri sbg jaminan masa depan kita..coz kita x tau apa akan jd pd masa depan kita ni..at least..xde kelam kabut kalau jadi pape.. Bak kata org..dah terhantuk baru nak terngadah..”

      “Kita x tau masa depan kita ni lagu mana.. Samada cerai hidup or cerai mati..kita keda ada juga pegang duit sendiri.. Bukan nak nafikan hak suami dlm soal memberi nafkah.. Just nak stanby je.. ”

      E2lah antara kata2 y sy petik dr kaum hawa..
      Mungkin ini soal berhati2..bukan prejudis terhadap kaum adam..

      Kita hanya mampu merancang..
      Allah jualah y menentukan segalanya..

      Semua ni pun ada pro n kontra..
      Masing2 ada perancangan y tersendiri..
      Ini semua x bermakna sy nak bekerja..
      InsyaAllah..abe MoFas mampu..
      (jawab atas pengetahuan abe MoFas)..

      Sy sendiri x tau nak bercakap soal kekeluargaan sbb masih belum mengalami sendiri..
      Realiti x sama dgn teori y slalu kita cakap..

      ya, masih belum berkahwin…
      tapi akn berkahwin kan…hehe

      cam puteri ni mmg la, senang hati
      sbb dh ade perjanjian
      sy kene peruntukkan sebahagian gaji utk puteri
      maklumlah kalo xnk isteri bkerja

      • lagi rahsia dibocorkan.. ='( =)

        hehe🙂

      • betul tu akak sokong…tapi kalau dapat suami yang bergaji besar dan mithali tak payah kerja pun takpa…mungkin persediaannya belajar bisnes ke, belajar sesuatu yang boleh dibuat kerjaya semasa di rumah…

        tapi kalau dapt suami yang tak bertanggungjawab kenala cr kerja.

        bukan apa, bila akak berkerja, hantar anak ke taska aduih sedehnya…

        selalu pikir, sian anak sebab tak dapat didik anak sepenuhnya..

        ntah apalah yang diajar kat taska sana..
        bercampur dengan kanak2 lain yang bermacam ragam, banyak yang buruk atau baik dia belajar….

        tapi dalam situasi banyak orang, isteri terpaksa bekerja sebab nak tolong suami..
        zaman sekarang banyak kena pakai dwet…tak cukup suami bekerja seorang…Nak buat camana, doa sajalah allah lindung anak-anak dr anasir jahat…..

  38. tapi sy tau abg mofas ni baik
    ye tak kak puteri?

    hehe

    • InsyaAllah..abe MoFas ni baik orgnya.. =)

      Buat abe MoFas..

      “Cemburumu setinggi ketinggianmu..
      Rajukku dilayan selalu..
      X kira waktu y berlalu..
      Bukan niat untuk menggundah gulanakan hatimu..
      Cuma atas sebab2 tertentu..” =)

      –jange maghohh yo be..

  39. kak rulza kenal abg mofas ni camne?

    • perkenalannya semasa bekerja di bawah projek yang sama sebagai pembantu penyelidik bawah dr yusri…

      Mofas ni baik..alhamdulillah..masa nula2 kenal dulu akak dah nak “meminangkan” MOFAS untuk adik akak..hehe..

      tapi bila dirisik2 rupanya sudah ada yang punya….
      alhamdulillah bertuah puteri….
      harapnya pas kahwin MOFAS kekal macam ni….

      • hahaha…bukan kamu sorg je rulza
        aku pn sama…n bukan aku jer..ramai lg yg nk meminang ank teruna ni
        tp dia buat derk jer….

        senyap jer dia
        tup tup…rupa2nya dh ade puteri dlm hati dia

      • Erm,,, musykil…
        Mcm mane nk “meminangkan” lelaki??

      • apa yg ko nk musykilkan huh whiteknight
        lumrah lah skang ni
        mane nk jmpa pemuda or lelaki yg tsiqah
        kalo ade yg tula kita kene pinang cepat2

      • Ooo…susahla nk jupe kes pinang ini.hehe

        pemuda,
        nk tnye “perkhawinan melalui baitulmuslim”
        mcm mane plak??

      • just a simple jer
        baitulmuslim inilah konsep islam yg sebenar
        yg mana kalo lelaki or perempuan minat pd seseorg itu
        dia akan jumpa seorg perantara
        yg mana perantara itu mstilah lebih tsiqah
        selalunya org yg lebih tua
        jd perantara itulah yg akn jmpa org yg kita minat itu
        lbh kurang cam dia la yg tolong minangkan utk kita

      • Ooo….nk tnye
        Adakah perantara itu mengenali hati budi kedua2 pihak iaitu pihak lelaki dan perempuan baru melakukan misi merisik ini?

      • sbbtu aku sebut perantara itu sebolehnya org yg plg tsiqah
        maknanya org yg plg dipercayai
        tp semestinya dia perlu memahami kedua pasangan
        dia cuma sbg penasihat yg berada ditengah2 2 pasangan
        perjalanannya pnjg whiteknight

        mula proses men’takdim’ pasangan ataupun proses meminang
        jika org yg dipinang itu bsetuju, barulah diikuti proses taaruf
        ataupun dipanggil perkenalan
        proses perkenalan inilah kedua pasangan akan bertemu dan berbincang didepan perantara itu
        masa proses inilah akan dibincang berbagai perkara
        termasuklah mengenal hati budi, perancangan masa depan dan sebagainya

      • ko nk minang teruna mana wahai whiteknight???
        hahaha…siap nk masuk baitulmuslim lg
        cayalah…

      • Okey.. Sy nk tnya sepnjg proses ini berlaku.
        Jika kedua2 pihak xmencapai sepakat mcm mane?
        Alhamdulillah jika kedua2 pihak setuju dengan pasangan yg diperkenalkan.Terbina lagi sebuah masjid.

        Niat sy sekadar bertanya kepada yg arif.

      • bagusla whiteknight bertanya kalo xtau…
        skurangnya bertambah ilmu di dada

        ok, aku describe skit step yg perlu
        contoh kalo ade sorg laki A berminat pd prmpn B
        laki tu pergilah jmpa seorg perantara seorg ust C
        laki A tu bgtau ust C yg dia bkenan pd prmpn B tu
        dan dia mnt ust C itu tlg merisik prmpn B itu masih single ke blm..kalo msh single, ust C itu kan tny pd prmpn B itu dia bersedia atau tidak jika ade seorg lelaki meminang dia. Ini dipanggil proses takdim.

        jika prmpn B tu xsetuju atau blm sedia, maka akn stop situ jela…maybe laki A tu kene tunggu sampai prmpn B itu sedia ataupn cari lain..kalo prmpn B tu setuju, maka ust C akn uruskan proses ta’aruf ataupn perkenalan.dlm proses ini lai A dan prmpn B akn bertemu di depan ust C.mrk akn berbincang semua perkara.jika prmpn B itu demand lebih diluar kemampuan laki A, maka laki A blh tarik diri.begitu juga kalo prmpn B rasa macam terlalu awl utk menikah, dlm proses inilah mereka berbincang. ada jg keadaan yg mana dlm proses ini, ade yg tak berkenan di hati prmpn B tu terhadap laki A, maka prmpn B itu berhak menolak.

        kalo dh ade kata sepakat, barulah ust C dan laki A akn bertemu dgn keluarga prmpn B.

        proses baitul muslim ini luas.dan kaedahnya perlbagai..tak rigid seperti yg sy sebut di atas. cuma perkara diats tu selalunya berlaku di kampus lah…kalo di alam realiti luar kampus, selalunya seorg ust atau ustazah yg akan approach lelaki atau perempuan dgn mengatakan ade individu yg single or available. ni jenis cam promote or matching la…

        sebenarnya maksud baitul muslim itu adalah keluarga muslim. ataupun rumah muslim…tp ramai org menganggap baitul muslim adalah proses mencari pasangan hidup…so boleh la kata gitu.

        faham?

      • ya…fahhimna…
        yeaahaaa…saya dh faham
        cewahhh

        ala whiteknight…
        aku taula
        dh ade org mentakdim ko kan
        sbbtu tetiba ko excited bertanya bab ni
        sembelih paper tu siap2 dlu
        whoahahaha

      • time kasih ats pndgn yg diberikan, pemuda.
        sy dah paham.

        hafiz,
        InsyaAllah sy x akan lupa tggungjwb sy sbgi pemegang amanah ayhnda & bonda.

      • perghh…ko xtido lg ke whiteknight
        stay-up study yer..
        baguslah

        baguslah ko still ingat amanah tu
        lg satu aku nk share
        ni pn aku dpt dr abg mofas gak
        dia pernah ckp kat aku…
        ni aku nk bgtau ko plak
        “kita perlu berbangga bila kita pegang tittle mahasiswa,
        tp berapa ramai mahasiswa yg malu membaca buku dikhalayak ramai…meraka rasa malu dan rasa diri mereka mcm bodoh kalo membaca buku dikhalayak ramai…itu yg syg”

      • Meh sini. Pesanan bonda:
        “Kak, xcntik, xpandai dan xpki cntik xpe.
        Yg penting hidup ingat ALLAH”

        Hafiz, jg baik2 famili kamu.
        Jgn sekali2 kamu tunjuk lemah dlm apa saja jua keadaan.
        Kamu “semangat” famili kamu.
        Keadaan yg buat kamu bertambah matang.
        Always be positive.

      • yeah, thanks and i’m appreciate it very much, whiteknight

        i’m trying my best to give and provide a better life for my family
        fortunately, i have 2 lovely brothers
        even they r not my relative brothers
        but, they motivate and inspiring me all d time
        took care about me
        thanks God Almighty, Allah

      • Hafiz,
        kamu bernasib baik Allah syg kamu nk kurniakan abg2 yg lovely ini. buat apa yg kamu mampu yg lain serah kpd NYA
        InsyaAllah everything will setel nicely.🙂

      • yeah, u r right
        almost all people said like that
        just doing what u can do
        but for me, my family is on my responsibility
        i need try and do my best for them
        i’ll sacrifice myself if it needed me too

  40. ko ni hafiz, menyibuk jer tny org kenal abg camne..biar jelah…

    kak rulza n bro…
    insyaallah, biarlah puteri sorg yg berada dlm hati sy…
    dan doakan kami kekal selamanya
    bnyk chemistry dlm hubungan kami
    lg pula, dh kenal lama
    org tua2 kata, xbaik berkawan lama2..hehe

    pemuda,
    camne kalo nk buat x derk jer…
    sbb puteri mmg dh ada dlm hati sy…..
    so buat ape sy tgk yg lain…so buat derk jerla

    kak rulza,
    InsyaAllah doakanlah kebaikan utk kami
    bukan puteri sorg yg bertuah
    sy pn sama bertuah dpt puteri yg suka merajuk camni
    ahaksss
    huhu

    • Baitul muslim tak cukup lagi! Kita kena uruskan perkahwinan melalui baitul dakwah dan barulah boleh melahirkan duat yang menyebarkan islam ni. Kalau sekadar baitul muslim tak jadi apa. sekadar pakai tudung dan solat jerlah dan dakwah akan terpinggir.

      Kalau rasa nak calon. saya boleh uruskan …

      • ya mmg benar
        tapi sblm terbinanya baitul dakwah
        perlu membina baitul muslim
        setelah terbina baitul muslim baru boleh membentuk baitul dakwah
        barulah boleh membina daulah islamiyyah

      • ko ni muharrikdaie, xsabar2
        setiap bnda tu mstlah ade step dia
        relax la…
        xkanla masa baru2 beranak dh boleh berlari
        mesti meniarap, merangkak, bertatih, berjalan baru berlari
        slow2 la

        perghh..mantaplah jawapan bro…
        yeahhaaa

        muharrikdaie, ko nk urus calon camne
        kalo dari respond ko sblm ni xmenunjukkan contoh yg baik
        org pandang xtsiqah tau
        camne org nk percaya
        bgla keyakinan org lain dgn kepercayaan diri dlu

      • janganlah terlampau jumud dan keras dalam menyebar dakwah…

        dakwah tak semestinya dengan cakap saja….tapi lebih berkesan dengan tingkah laku yang baik..

        terlampau banyak cakap nanti nampak sombong….

        saya ni nak cakap pasal agama memang saya tak pandai…saya cuma ikut yang mak ayah ajar….bagi saya sempurnakan keperluan keluarga dulu(rohani, batin, zahir) biar lengkap di rumah baru pikir pasal dakwah..

        contoh kalau solat jemaah.kalau nak solat jemaah kat masjid, kena pastikan kat rumah pun kita solat jemaah ngan anak-isteri..jangan kita pi solat jemaah kat masjid..tapi anak isteri tak pernah solat jemaah…pesalah kalau kita solat jemaah di rumah, tapi buatla event dalam seminggu beberapa kali kita bawa anak isteri jemaah bersama di masjid…

        sebenarnya kalau kita berkelakuan baik dan mengekalkan yang baik pun satu dakwah..orang pandang sejuk saja..mana tau dengan baik peribadi orang lain ikut…

        yang penting jangan jumud..dakwah tu luas cara menyampaikannya..

        jangan sampai kita berdakwah, tapi alpa hal keluarga..
        nanti kita sibuk dakwah anak lelaki kita sibuk buntingkan anak dara kita, orang lain buntingkan anak dara kita…nauzubillah….

        perkahwinan ni bila dah melangkah ke dalamnya baru leh rasa apa yang patut dan patut kita wat…

        yang penting hidup kita baik lelaki/perempuan takkan sama dari masa kita bujang.

  41. saje je tanya
    xleh ke bang
    cuak ker???
    haha

  42. rindunya nk borak2 nk discuss cam dulu2…ermmm

  43. biaselah toyu, setiap bnda tu ade permulaan dan pengakhiran….

    setiap pertemuan ada perpisahan

    setiap kebahagiaan, ada ……..

    huhu

  44. wahhh toyu dh berubah warna la…

    aii bro..semacam jer ayt tuh…huhu

  45. pemuda::: huhu..speechless..

    hafiz:::mmg la berubah warna sebab aku salah guna email..hahaha…x ingt email aritu yg mana satu….

    rindunye nk berdiskusi seperti dahulu…tp toru sibuk 2-3-4 ari nih..sibuk siapkan psm..sibuk nk abiskan sisa2 berada di muka bumi skudai nih…lmbt nye nk mem”blah”kan diri dari johor nih..ahaksss

  46. haha…ko nk speechless ape pulak…
    kalo ko betul2 faham kata bro pemuda, baru ko tau maknanya…

    itulah yg terjadi pd diri ko…skang ni ko dh nk blah dari skudai….ko datang dan pergi
    begitu jugalah kehidupan nih

  47. semua ada putarannya..ermm..

  48. ya…benar tuh…
    semua benda mengalami perubahan dan pembangunan

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: