CAP SYOR ROKOK RM30 SEKOTAK : ADA KOMEN?

Persatuan Pengguna Pulau Pinang gesa kerajaan bendung tabiat merokok

girlrokok

GEORGETOWN: Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) mencadangkan supaya rokok berjenama di negara ini dijual pada harga RM30 sekotak yang mengandungi 20 batang.

Presidennya, SM Mohamed Idris, berkata ia bagi membendung tabiat merokok yang semakin serius di kalangan golongan muda terutama mereka yang berusia 18 tahun ke bawah.

Selain itu, beliau turut menggesa kerajaan menyekat penjualan rokok berjenama murah yang dijual pada harga antara RM2.20 hingga RM2.50 bagi 20 batang.

Antara jenama rokok murah yang mudah didapati di pasaran masa kini ialah Navy, Tex, American Legend, Bingo, Astro, Fisher, Virginia Slim, Paradox dan Lite-Up,

Beliau berkata, lambakan rokok berjenama murah di pasaran negara ini semakin membimbangkan kerana ia menjadi pilihan golongan muda.
“Harga runcit bagi 20 batang rokok berjenama di Malaysia ialah RM9.30 sekotak, jenama murah pula dijual kira-kira 73 peratus lebih murah,” katanya.

Katanya, hampir semua rokok berjenama murah tidak mempunyai amaran dan gambar oleh Kementerian Kesihatan sekali gus ia tidak menakutkan golongan muda daripada terus membeli dan menghisap rokok.

Beliau mengalu-alukan langkah Kementerian Kesihatan menetapkan harga minimum bagi rokok 20 batang pada harga RM6.20 bermula Januari tahun depan.

“Bagaimanapun, harga itu terlalu rendah dan ia dikhuatiri tidak mencapai matlamat kerana pengguna masih mampu membelinya. Justeru, harganya wajar dinaikkan sehingga RM30 bagi 20 batang,” katanya.
Harga rokok berjenama bagi kotak 20 batang di United Kingdom adalah RM36.60, Ireland (RM37.98), Singapura (RM27.80), New Zealand (RM27.20), Jepun (RM10.60) dan Sri Lanka (RM10.90).

Beliau berkata, gejala merokok di negara ini semakin membimbangkan dan lebih 50 peratus lelaki dewasa adalah perokok manakala kira-kira 50 kanak-kanak berusia bawah 18 tahun dikesan merokok setiap hari.

8 Responses

  1. aku setuju jerk…
    sbb aku xmerokok
    haha

  2. kalau dihapuskan terus lag bagus…
    perokok2 ni mahal macam mana pun akan beli juga…
    ada tau perokok yang sampai tahap mengigil kalau tak dapat rokok..
    menyusahkan pula nanti kalau letak mahal..
    yala..nanti duit dapur habis dibutanya beli rokok..

    hapus teruskan senang
    esok2 pihak yang bertanggungjawab nak jawab apa dengan yang punya dunia sebab membenarkan kerosakan alam dan diri belaku..

  3. dahtu, cukai rokok nila yg buat keuntungan negara
    haha

  4. itu la masaelahnya….tu baru rokok tak masuk arak dan judi lagi..

  5. kawan toru penah siap masuk wad lagi sbb nk berhenti merokok…

    mntah2…demam,,masuk air berbotol…last2 kuar wad

    merokok balik baru smbuh…kik3x…

    gilak ar mmg perokok tegar….

  6. hoho…bagus nasihat bro tuh…
    and nk berjimat lg, jgn dok gayut dlm phone lama2
    hehe

  7. uhukk….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: