ALUNAN ZIKIR MUNAJAT

Hari ini terpaksa penulis hadapi dengan pelbagai rasa.

Berbagai kerja yang perlu dilakukan dan semuanya berstatuskan ‘urgent’. Dan dengan menggunakan ‘alasan’ kesibukan kerja menyebabkan penulis terleka seketika untuk mengingati yang Maha Esa.

Terlupa bahawa, semua kerja yang penulis lakukan ini, jika dilakukan dengan ikhlas dan sempurna merupakan satu ibadah. Terlupa bahawa, semua masalah yang dihadapi semuanya adalah dengan izin dan ketentuan Allah.

Penulis terlupa bahawa segala masalah yang berlaku adalah sebagai tanda ingatnya Allah kepada hamba-Nya yang alpa. Sebagai tanda sifat Rahman-Nya kepada setiap hamba-Nya.

Maka terdetik pula di dalam hati mengingati kalam Allah yang berbunyi, “Tuhanku, sesungguhnya Engkau tidak menciptakan semua ini dengan sia-sia.”

Akhirnya, masa rehat yang ada penulis gunakan untuk ‘berkhalwat’ merehatkan minda dan menenangkan diri sambil mendengar alunan zikir-zikir munajat mengingati tuhan yang Maha Agung. Barulah dapat merasa ketenangan apabila mengingati keEsaan Allah.

P/s : Alunan zikir munajat boleh didengar dan didownload di sebelah kiri laman blog ini di dalam box berwarna hijau. Moga mendapat ketenangan bersama hendaknya.

5 Responses

  1. Astagfirullah..akak pun selalu terlupa bila dilanda masalah atau perbuatan kerja tak dihargai, yang semua pekerjaan yang dibuat dengan ikhlas itu adalah ibadah…..

  2. ya mmg benar, tapi itulah sifat manusia.
    muhasabah bersama

  3. sesekali kita diuji, untuk mengukur sejauh mana tahap keimanan kita…sebagai hamba mmg lumrah utk terlupa, namun sekurangnya kita kembali mengadu padaNYa

    sekurangnya kita masih bertuhan kan Dia

  4. terima kasih sebab kongsi mp3 alunan zikir bersama-sama.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: