PTPTN: APA KESUDAHANNYA NANTI?

Assalamualaikum…

Sedar tidak sedar, sudah berbulan juga blog ini tidak dikemaskini. Semacam sunyi tanpa artikel baru. Penulis seperti biasalah dengan alasannya iaitu sibuk dengan urusan dunia yang tidak berkesudahan. Hanya membenarkan jari jemari menari di papan kekunci hanya untuk menaip berkenaan urusan kerja.

Dalam kesibukan urusan peribadi, dapat juga penulis mengikut rapat beberapa perkembangan isu semasa dalam mahu pun luar negara.

Antara isu yang sangat menarik adalah tentang pinjaman pengajian yang cukup kontroversi masa kini, tidak lain dan tidak bukan semestinyalah PTPTN.

Sejak isu PTPTN ini ditimbulkan oleh pihak Pakatan Rakyat (PR), maka mulalah ia digoreng-goreng bagai pisang panas. Pihak pemerintah (BN) keluarkan kenyataan, kemudian dibantah oleh PR dan kemudian disanggah balik oleh BN. Maka dengan ini banyaklah isu-isu yang lain turut didedahkan, dipertikaikan dan dibincangkan.

Berbagai rundingan diadakan. Di pihak BN, diadakan Rundingan Meja Bulat, dan di pihak PR pula diadakan Rundingcara. Bagi penulis, ini semua adalah satu permulaan yang baik. Jika isu PTPTN ini tidak dimainkan sebagai lagu oleh PR, sudah pasti tiada siapa yang kisah berkenaan PTPTN ini. Pabila lagu dimainkan oleh PR, maka bermulalah BN menari-nari mengikut rentak. Inilah kebaikannya mempunyai pakatan pembangkang yang kuat, supaya pihak pemerintah tidak mudah lena dalam menjalankan amanah.

Kita sebagai rakyat yang mempunyai kuasa mengundi, maka sewajarnyalah kita mendapatkan seberapa banyak maklumat yang penting supaya dapat kita memberikan pertimbangan sewajarnya ketika mengundi nanti. Yang pasti, ISLAM itu wajib ditegakkan. Dan yang pasti, sebagai seorang muslim, walaupun ada pihak yang akan memperjuangkan untuk menghapuskan PTPTN, tapi perlu diingat, kewajipan untuk membayar hutang itu masih belum terlepas dari tanggungjawab anda.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: