KINI MASANYA AKU MEMINANGMU

Salam Man, termenung panjang nampaknya,” sapa seorang teman.

Masakan tidak termenung panjang, sedang menghitung harilah tu,” sampuk teman yang lain dengan jelingan gurauan.

Tiada bicara yang keluar dari mulut Man melainkan senyuman yang terpamer tanda menerima usikan teman.

Mungkin benar apa yang diperkatakan orang, penulis kelihatan bagai sedang menghitung hari. Namun bukan itu perkara besar yang penulis sedang fikirkan. Hanya termenung memikirkan kata-kata azimat yang pernah penulis terima dari beberapa insan agung dalam hidup penulis.

Masih terngiang bual bicara dengan seorang pakcik suatu ketika dahulu.

Jaga batas dengan baik dalam tempoh penantian ini,” nasihat seorang pakcik yang saya panggil ‘abi‘.

Abi, apakah yang sebaiknya dilakukan oleh seseorang yang dalam penantian?” tanya saya.

Tidak kira macam mana sekalipun, jangan dilupakan tujuan kita ini diciptakan untuk mengabdikan diri pada Allah, jadi perbanyakkan amal ibadah,” jawab abi.

Jangan dilupakan juga konsep berdoa dan tawakkal, disamping itu persiapkan diri dan membekali diri dengan ilmu,” abi menambah.

Membekali ilmu dengan mempelajari kitab munakahat seperti kitab yang sedang dipelajari ini ke abi?” tanya saya dengan nada gurauan.

Sanggupkah awak terima saya sebagai pembimbing di dalam pengembaraan hidup menuju akhirat,” tanya ‘putera penyelesaian’.

Tapi sanggupkah awak terima saya sebagai pendamping pengembaraan itu?” soal ‘puteri penyelesaian’.

InsyaAllah saya yakin dan terima awak sebagai pendamping pengembaraan itu, dan saya yakin awak akan berusaha menjadi wanita solehah yang teragung di dalam hidup saya,” jawab ‘putera penyelesaian’ memberi keyakinan. Dari sudut yang lain pula, terdetik di dalam hati putera itu,”dari dahulu sampai kini, masih belum berubah, bila aku bertanya susah hendak dijawab terus, mesti dijawab dengan pertanyaan juga (huhu…)

InsyaAllah, saya terima dan akan usaha sebaiknya menjadi pembantu di dalam pengembaraan akhirat menuju keredhaan Allah,” bicara ‘puteri penyelesaian’ menutup perbicaraan.

……………………………………………

Penerimaanmu puteri ibarat mengalirnya salju sejuk buat pengembara yang haus di padang tandus. Letih mengembara, panasnya membahang hangat, namun hasilnya penuh makna.

 

7 Responses

  1. Insyaallah, semoga Allah mudahkan urusan. gembira kiranya mofas bakal melangkah ke alam banyaknya allah beri peluang untuk mengutip pahala…

    buat putera dan puteri

    Gembira bersama menanti hari,
    Dua hati saling diikat berjanji,
    Melayar bahtera mahligai impian,
    Keluarga bahgia itulah harapan.

    Berjanji setia menempuh bersama,
    Susah dan senang ditempuhi jua,
    Suami membimbing isteri dia membantu,
    Barulah hidup kan kekal bahagia.

    Jangan diimpikan bahgia selamanya,
    Tanpa kasih sayang patri bersama,

    Akidah dibawa Islam dilaksana,
    Zuriat terbina pengikat jiwa ,

    Tuhanku berikan bahagia padanya sehingga ke akhirnya…………..

    Hormat menghormati itulah seharusnya,
    Bertolak ansur biarlah bersama,

    Maaf bermaafan saling menyanyangi,
    Doa dipinta kasih diberi,

    Bila dua hati terjalin bersama,
    Moga kekal bahgia bersama selamanya,
    Anak yang soleh itulah harapan.

  2. InsyaAllah, doakan semuanya lancar, masjid yg dibina atas dasar iman dan taqwa menuju perjalanan akhirat yg kekal abadi.
    Terima kasih.

  3. tahniah mofas…semoga bahagia hingga syurga

    • InsyaAllah..syukran
      moga toru juga bahagia hendaknya

      • toru akan bakal bahagia jugak kan2.. hee3

      • owh..yakah?
        alhamdulillah, semoga berbahagia hendakNya.
        yang menyampaikan pun sama, moga berbahagia juga nnt.

  4. ye ar..aku bakal bahagia…ko da bahagia cam mofas kan..wakakaka=))

    wah rindunya nk komen2 cam dulu :D…hehehe…

Leave a comment